Článek
Nejdramatičtější propad zaznamenala UBS, která na seznamu klesla z loňské 31. pozice za 72. a ztratila 50 procent své hodnoty. Sedm značek z žebříčku vypadlo. Patřily mezi ně finanční společnosti Merrill Lynch, AIG a ING. Banky a automobilové značky si vedly nejhůře, naopak si polepšily potravinářské značky, které těží z toho, že spotřebitelé v době krize jedí více doma.
Nově letos do žebříčku přibyly značky Lancôme, Burger King, Adobe, Puma, Burberry, Polo Ralph Lauren a Campbell. Všechny skončily na dolním konci žebříčku, nejlépe se umístila značka kosmetiky Lancôme za 91. pozici,
Nejvíce se zvýšila hodnota značce Google, a to o 25 procent. Hodnota značky Amazon stoupla o 22 procent a oděvní firmy Zara o 14 procent. O více než deset procent se zvýšila také hodnota značek Nestlé a Apple.
Prvních deset nejcennějších značek světa | ||||
---|---|---|---|---|
pořadí | značka | hodnota (v mld. USD) | země | obor |
1. | Coca-Cola | 68,734 | USA | potravinářství |
2. | IBM | 60,211 | USA | technologie |
3. | Microsoft | 56,647 | USA | software |
4. | GE | 47,777 | USA | finance |
5. | Nokia | 34,864 | Finsko | komunikační technologie |
6. | McDonald's | 32,275 | USA | potravinářství |
7. | 31,980 | USA | internet | |
8. | Toyota | 31,330 | Japonsko | automobilka |
9. | Intel | 30,636 | USA | mikrotechnologie |
10. | Disney | 28,447 | USA | zábava |
Seznamu 100 značek dominují značky ze Spojených států, kterých je celkem 51. Z Evropy je v žebříčku 38 značek, a to z Německa, Francie, Švýcarska, Itálie, Británie, Švédska, Nizozemska, Finska a Španělska. Zbývající značky jsou z Japonska, Koreje a Kanady.
Průzkum je založen na složité metodologii vyvinuté Interbrand. Mimo jiné musí mít firmy veřejně dostupné finanční údaje, a třetina příjmů firmy musí pocházet ze zahraničí.