„Kvůli poklesu objednávek nelze vyloučit přechod k výrobě na dvě směny. V ohrožení jsou dva tisíce pracovníků,“ uvedl šéf odborů Jaroslav Povšík. I odbory potvrdily, že současná produkce je díky šrotovnému abnormálně vysoká, což dokládá také to, že firma zavedla i přesčasovou práci během některých sobot.

„Nejedná se o útlum obvyklé výroby, ale spíš o návrat k normálu. Právě u fabií se nejvíc projevilo zavedení šrotovného, takže jsme mohli vyrábět na úplně maximální kapacitě 1200 aut denně. Teď se budeme vracet k běžnému a normálnímu provozu a kapacitě mezi 800 až 1000 vozy denně,“ řekl Právu mluvčí automobilky Jaroslav Černý.

Podle něj se k navýšení výroby nabíral zejména agenturní personál, tedy lidé najímaní automobilkou od pracovních agentur. Jeho stav by se tak měl zase snížit. Na počátku letošního roku, kdy se ekonomická krize projevila na výrobě nejvíce a automobilka si prodloužila vánoční odstávku, klesl počet najímaných dělníků na 800. Během dalšího rozjezdu výroby, podpořeného navíc zavedením dotací na sešrotování starých aut a nákup nových, se počet těchto dělníků zvýšil až na současných 3000 lidí. Právě jich se útlum bude týkat.

Prodej aut značky Škoda
1. pololetí 2009329 641 vozů
1. pololetí 200366 666 vozů
Zdroj: Škoda Auto
Prodej modelu Fabia v Německu
(ukazuje vliv šrotovného)  
leden až duben 200815 430
leden až duben 200929 280
Zdroj: týdeník Odborář

Se snížením výroby automobilka počítá během podzimních měsíců. „O kolik lidí se sníží stav agenturního personálu, není zatím rozhodnuto,“ dodal Černý. Výroba jiných modelů je podle něj stabilní a zavádění či rušení šrotovného tolik jako fabia nepodléhá. Proto se nyní konec vyplácení dotace v Německu, které má největší vliv na tuzemskou výrobu, odrazí především na výrobních linkách s fabiemi.

To dokládají i čísla zveřejněná v týdeníku Odborář. Zatímco loni se za první čtyři měsíce prodalo v Německu přes 15 tisíc fabií, letos to bylo přes 29 tisíc, tedy skoro dvojnásobek.
O propouštění kmenových zaměstnanců se ve firmě zatím příliš nemluví, ale pokud by se snižovala kapacita výroby dál, pak by se nejprve pracovníci z linek přesouvali na jiné pozice a poté by se případně započalo i se snižováním stavů.