Prodej nových osobních aut se přitom v ČR za letošních prvních šest měsíců bez ohledu na krizi a nezavedení šrotovného snížil meziročně pouze o 8 procent na 80 tisíc vozů.

Nová i ojetá auta ve srovnání s loňskem zlevnila asi o 30 procent. Cenová válka výrobců, která začala loni v létě s nástupem finanční krize, přitom stále pokračuje, což snižuje prostor pro nabídku ojetin.

„Setrvalý stav nízkých cen se udrží i nadále. Ekonomika neroste, lidem se nezvyšují příjmy a i po kvalitních ojetých autech je poptávka nízká,“ řekl Právu mluvčí sítě autobazarů AAA Auto Milan Smutný.

Ekologická daň zabrala

Snížení dovozů ojetin připisuje Smutný také přísnější legislativě. Za vozy nesplňující přísné emisní normy se totiž musí od letošního ledna při jejich registraci v ČR platit tzv. ekologická daň ve výši 3000 až 10 000 korun.

„Je vidět, že zákonodárci uspěli se snahou snížit dovoz starých aut. Navíc začaly platit tvrdé sankce za auta bez povinného ručení. Je to dobře, protože většina dovezených vozů byla starší než deset let a z České republiky se stávalo skladiště starých aut,“ konstatoval Smutný.

Felicia za tři platy, fabia za čtyři

Nejpopulárnějšími ojetinami zůstávají bez ohledu na zmíněnou ekologickou daň i nadále škodovky. „Ty tvoří 40 procent našich prodejů,“ informoval mluvčí mluvčího největší české sítě autobazarů.
Felicia v pěkném stavu se dá podle Smutného sehnat za tři průměrné platy a fabia za čtyři. Kvalitní ojetý superb lze pořídit za cenu kolem 190 tisíc a moc se v autobazarech neohřejí ani populární octavie. Zájem však je i o fordy, peugeoty a renaulty.

„Typický zákazník hledá kvalitní auto v ceně od 100 do 140 tisíc korun,“ informoval mluvčí. Pro Čechy je typické, že auto používají mnohem déle než motoristé v západní Evropě.

„Češi auto používají v průměru dvakrát déle než obyvatelé západoevropských zemí. Zatímco na západ od našich hranic si lidé pořizují nové auto v průměru každého 4,6 roku, v Česku je to asi 10 let,“ řekl Smutný s tím, že na českém trhu chybějí kvalitní zánovní vozy.

Typickými zákazníky autobazarů jsou lidé, kteří chtějí malé, hospodárné auto, převážně s benzínovým motorem. Auto s dieselovým motorem se i přes nižší cenu nafty začne vyplácet při ujetí 30 tisíc kilometrů ročně. Dlouhodobě je poměr mezi auty s benzínovými a dieselovými motory asi 60 ku 40.