Šrotovné schválili poslanci v květnu jako jedno z opatření v boji proti krizi. Prosadili jej sociální demokraté, mezi zástupci ODS i mezi mnohými ekonomy má však řadu odpůrců.

"Šrotovné je ptákovina," řekl v OVM bez obalu bývalý ministr průmyslu a obchodu Martin Říman (ODS) s tím, že nyní už chápe, proč jej zástupci ČSSD tolik prosazují. "Bavíme se tady o tom už postopadesátéšesté už 20 minut," prohlásil Říman s tím, že je to jen atraktivní téma pro veřejnost. "Hutě jsou na tom ještě hůř (než automobilky), ale kdo si umí představit ingot? Ale auto si umí představit každý," láteřil Říman.

Opatření bránil jeho protějšek z ČSSD Milan Urban, který argumentoval návratností vynaložených prostředků ze státního rozpočtu na DPH a udržením pracovních míst v automobilkách a v dalších zhruba sedmdesáti subdodavatelských firmách. 

Ekonomové jsou proti šrotovnému

"Byl bych opatrný, abych argumentoval ve prospěch šrotovného," řekl v diskusi profesor Jan Švejnar, kterého ČSSD prosazovala při poslední prezidentské volbě. Podle něj není úplně sociálně spravedlivé, protože představuje pomoc jen pro ty, kteří na auto mají.

Zároveň ale zmínil, že za problémy světových automobilek stojí právě nadvýroba. Aby se vyrovnala nabídka a poptávka, je podle něj potřeba, aby padly tři automobilky. "Když se budou udržovat při životě, zaplatí to všichni daňoví poplatníci. A ty peníze by se daly použít někde jinde," prohlásil Švejnar.

Státní podporu automobilkám kritizoval také další český ekonom působící v USA, profesor Milan Zelený, podle kterého se jen při pokusu o záchranu General Motors "propálilo" 50 miliard dolarů, ale auta se stejně neprodávala a podnik došel ke krachu. GM podle Zeleného nyní řídí prezident Barack Obama a zkratka už neznamená General Motors, nýbrž Government Motors. "Jakou důvěru pak můžete mít k podniku, který je řízen státem?" ptal se Zelený.

"Neučme se z vlastních chyb, učme se z chyb druhých, Američané jich nadělali tolik, že nám to stačí na sto let," uzavřel Zelený.