Hlavní obsah

Ve starých autech se umírá častěji

Právo, Jiří Novotný

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

V České republice umírá na silnicích dvakrát více lidí než ve vyspělých zemích. Nemalý podíl na tom má i zastaralost vozového parku. Ve starých autech totiž podle statistik zahyne při nehodách téměř o dvě třetiny více osob než v nových vozidlech. Šance přežít v nich těžkou nehodu je podle statistik o 60 procent menší.

Článek

„Například loni bylo v Česku ve vozech starších deseti let usmrceno 421 lidí a v těch mladších 258. Přepravované osoby ve starých vozech mají tedy nepochybně menší pravděpodobnost, že těžkou nehodu přežijí,“ upozorňuje Antonín Šípek, ředitel sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu ČR a člen Rady vlády pro bezpečnost silničního provozu.

Vozový park potřebuje omladit

Vozový park potřebuje omladit, průměrné stáří osobních aut v České republice činí 13,8 roku. Podle údajů z centrálního registru má věk deset až patnáct let 1,184 miliónu osobních aut a ještě starších je 1,422 miliónu vozidel.

Po českých silnicích stále ještě jezdí například čtvrt miliónu vozů Škoda 105 a 120, jejichž průměrné stáří přesahuje 26 let, více než 40 tisíc vozů Škoda 100 v průměrném věku 37 let, téměř 30 tisíc trabantů starých přes 35 let či 27 tisíc žigulíků v průměrném stáří 34 let.

První kroky k tomu, aby se vozový park konečně omladil, byly v ČR učiněny zavedením poplatku, jenž učinil téměř neprodejnými vozy nesplňující ekologické normy. Ministerstvo životního prostředí odhaduje, že se tak za minulého půl roku podařilo zlikvidovat 150 tisíc ojetin.

Zřejmě ale do toho započítává i vozy, jichž se jejich majitelé začali houfně zbavovat a vyřazovat z registru až poté, kdy Česká kancelář pojistitelů letos v lednu odstartovala tvrdé denní pokuty vlastníků aut bez povinného ručení.

Termín stanoví vláda

Pokud schvalovacím procesem projde šrotovné, mohlo by pomoci omladit vozový park i ono. „Šrotovné není žádným novým prvkem, vzniklým teprve v ekonomické recesi. V minulosti bylo používáno právě jako jeden z nástrojů pro obnovu vozového parku. V devadesátých letech minulého století například v Německu, Itálii, Francii, či Španělsku,“ připomíná Šípek.

V ČR se teď šrotovné stalo součástí balíčku protikrizových opatření, která 15. května schválila Sněmovna. Zatím však není stanoven termín, od kdy se zavede. Rozhodnout o tom musí vláda. Schváleno naopak je, že každý majitel osobního auta staršího deseti let bude po zavedení šrotovného moci požádat o získání prémie ve výši 30 tisíc korun při nákupu nového auta v ceně do půl miliónu. Ovšem za podmínky, že svůj starý vůz nechá zlikvidovat.

Příspěvek i ke zlepšení životního prostředí

Řada zejména pravicových politiků se ke šrotovnému staví odmítavě. Zdůrazňují, že mnoho Čechů si kupuje dovážená auta a tuzemským automobilkám to tedy příliš nepomůže.

„Šrotovné nebude účinným protikrizovým opatřením. Když se ale na jeho zavedení ČSSD a ODS dohodly, je třeba to realizovat. Jestli má šrotovné nějaký pozitivní význam, pak je to příspěvek ekologii,“ řekl Právu bývalý ministr průmyslu a obchodu Martin Říman (ODS).

V ČR je totiž nyní registrováno přes 1,35 miliónu osobních aut bez katalyzátoru a dalších téměř 600 tisíc vozidel plnících pouze nejměkčí emisní normu Euro 1. Tyto automobily vypustí ročně do ovzduší celkem asi 17 000 tun nebezpečných emisí. Naopak novější osobní automobily dohromady vyprodukují za rok pouze 9700 tun emisí.

„Zmíněná čísla snad jednoznačně dokumentují potřebu obnovy vozového parku v ČR,“ konstatoval Šípek.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám