Článek
Americká vláda koncem minulého měsíce odmítla restrukturalizační plán Chrysleru podmiňující další státní pomoc. Slíbila však společnosti provozní kapitál na dalších 30 dnů, během nichž má firma dokončit alianci s italskou automobilkou Fiat. Chrysler již od vlády získal úvěr ve výši čtyř miliard dolarů a nyní žádá o další půjčky.
Fiat ve čtvrtek uvedl, že je v závěrečné fázi jednání o převzetí minoritního podílu v Chrysleru. Firmy v lednu podepsaly nezávaznou dohodu o vytvoření strategického partnerství, v jehož rámci by Fiat získal v Chrysleru pětatřicetiprocentní podíl výměnou za technologie a přístup na zahraniční trhy.
Automobilový průmysl po celém světě se nyní potýká s poklesem poptávky, protože světová finanční krize vedla ke zpomalení ekonomiky, obtížnějšímu přístupu k úvěrům a poklesu spotřebitelské důvěry i výdajů. Americké automobilky byly navíc již dříve zasaženy odklonem spotřebitelů od velkých vozů s vysokou spotřebou.
Na pokraj bankrotu se dostala rovněž největší americká automobilka General Motors, která podobně jako Chrysler usiluje o dodatečnou vládní pomoc. GM ve čtvrtek oznámila, že kvůli slabé poptávce dočasně uzavře 13 montážních továren v Severní Americe.