„Bezplatně by šlo zájezd stornovat jenom v případě, kdyby se české ministerstvo zahraničí rozhodlo vyhlásit Thajsko za nebezpečnou oblast. To se ale nestalo a zřejmě ani nestane. Pouhé doporučení turistům, aby cestu do Thajska zvážili, k odpuštění penále nestačí,“ řekl v pondělí Právu mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura.

Vůči klientům, kteří se situace v Thajsku zalekli a požádali o stornování zájezdu, postupují cestovky v souladu s uzavřenou smlouvou. „Zatím nejde o žádnou masovou záležitost. Češi vyčkávají, jak se to v Thajsku vyvine, a podle mne dělají dobře. Thajsko si chce udržet pověst mírumilovné země. Jsem proto přesvědčen, že do poloviny prosince, kdy tam začne hlavní turistická sezóna, se situace v zemi uklidní,“ prohlásil Okamura.

V Thajsku kvůli blokádě letišť uvízlo v minulém týdnu kolem 100 tisíc zahraničních turistů. Mezi nimi 500 Čechů, z nichž podle velvyslanectví ČR ještě v pondělí dopoledne čekalo na odlet z Bangkoku 340.

Na dotaz Práva, jestli po návratu domů dostanou čeští turisté nějaké odškodnění za nucené prodloužení pobytu v Thajsku, odpověděl Okamura: „Na odškodnění právo nemají. Platný zákon totiž vyviňuje cestovní kanceláře z placení odškodného v případech, které nezavinily. Například když v místě pobytu dojde k vážnému politickému konfliktu, teroristické akci či živelní katastrofě.“

Cestovky jsou nicméně povinny zajistit svým klientům v Thajsku na své náklady ubytování, dostatek jídla i bezpečný návrat do vlasti. Podstatně hůře jsou na tom ovšem Češi, kteří se do Thajska vypravili individuálně. „Návrat domů si musejí s leteckými dopravci vyjednávat sami. Není to vůbec snadná záležitost, protože aerolinky upřednostňují přepravu pro cestovní kanceláře,“ konstatoval Okamura.