Z rozpočtů členských zemí by podle komise na záchranný plán mělo jít 170 miliard eur, zbylých 30 miliard eur půjde z rozpočtu Evropské unie. Celkem jde o 1,5 procenta ročního hrubého domácího produktu unie. Částka je vyšší než 130 miliard eur (3,3 biliónu Kč), o kterých se uvažovalo v jedné z pracovních verzí plánu.

Záchranný plán má několik částí. Komise ve středu představí kroky na posílení zaměstnanosti či zlepšení situace malých a středních podniků. Dalšími body plánu jsou podpora investic do výzkumu a vývoje, zejména pak do ekologicky šetrných technologií, rozvoj infrastruktury či rozsáhlé partnerství veřejného a soukromého sektoru, hlavně v automobilovém průmyslu či stavebnictví.

Členské státy se plánem Evropské komise budou zabývat na svém dalším summitu 11. a 12. prosince, který bude posledním vrcholným setkáním evropské sedmadvacítky za francouzského předsednictví. Jednání zřejmě nebudou snadná, některé členské země již v uplynulých dnech ohledně plánů komise vyjádřily pochybnosti. Pokud bude návrh přijat, do praxe ho začne uvádět české předsednictví Evropské unie.

Automobilky dostanou miliardy na výrobu zelených aut

EK ve středu mimo jiné uvedla, že automobilky z EU by mohly dostat nejméně pět miliard eur (126 miliard Kč) na vývoj vozidel šetrných k životnímu prostředí. Budou mít navíc možnost žádat o další půjčky od Evropské investiční banky (EIB).

Evropská komise původně plánovala snížení emisí oxidu uhličitého u aut v průměru na 130 gramů CO2 na kilometr do roku 2012. Některé členské státy a europoslanci ovšem chtějí tento cíl odsunout až na rok 2015.

Automobilky si ovšem i tak stěžují, že v době, kdy bojují s následky finanční krize, která výrazně omezila poptávku po nových vozech, nemají na takové změny peníze. Proto ještě nedávno EU žádaly o poskytnutí půjček ve výši 40 miliard eur (asi jeden bilión korun).

EK chce také pomoci podnikům. Evropská investiční banka (EIB) poskytne malým a středním podnikům půjčky v objemu 30 miliard eur (750 miliard korun).