„Výjimek je neuvěřitelně mnoho. Do chystané novely, která má zákaz jízd pro kamióny rozšířit, jsem proto navrhl zpřísnění podmínek pro jejich udělování a aby povolení už nebylo bezplatné. Dopravci, kteří výjimku dostávají, tím totiž získávají i konkurenční výhodu,“ řekl už dříve Právu náměstek ministra dopravy Petr Šlegr (Strana zelených).

Výjimky má právo povolovat nejen ministerstvo dopravy, ale i krajské úřady. Měli by je dostávat pouze dopravci, zajišťující přepravu rychle se kazícího zboží, zemědělci pro sezónní práce, kamióny převážející zvířata, poštovní zásilky, pohonné hmoty pro čerpací stanice, a také kombinovaná doprava, hasiči, vojáci a policisté.

Ministerstvo dopravy podle svého mluvčího Karla Hanzelky nyní omezení výjimek posuzuje. Hanzelka ale připomněl, pokud se kamión pohybuje pouze v rámci regionu, je udělení výjimky čistě záležitostí příslušného kraje.

Ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS) má v tomto týdnu dostat od Dopravní fakulty ČVUT analýzu dopadů prodloužení zákazu jízd na dopravce a celou ekonomiku. Jak Řebíček ujistil, 23. července předloží vládě ke schválení návrh na celoroční zákaz jízd kamiónů v pátek od 15 do 20 hodin a v neděli po celý den až do 22 hodin. Ve hře je ale i víkendové zvýšení mýtných sazeb nebo aby kamióny nesměly jezdit jen v pátek v období od 1. května do 30. září, což by ekonomice způsobilo menší škody než dvanáctiměsíční víkendový zákaz.

Podél dálnic málo parkovacích míst

Sdružení autodopravců Česmad Bohemia pohrozilo, že když vláda rozšíření zákazu jízd podpoří, budou následovat protestní akce včetně blokád dálnic. V Česku se totiž nedostává přes dva tisíce parkovacích míst, kam by řidiči mohli kamióny po dobu zákazu odstavit.

„O prázdninách je v důsledku celozávodních dovolených zhruba o třicet procent přeprav méně. Kdyby se ale páteční omezení jízd mělo protáhnout na celý rok, byl by to obrovský problém,“ upozorňuje mluvčí Česmadu Bohemia Martin Felix.

Cílem víkendového omezení jízd kamiónů je zvýšit bezpečnost provozu. Právě pátek, kdy vyjíždí i sváteční řidiči, bývá totiž z hlediska silničních nehod tragickým dnem.

Nákladní auta způsobila loni 8000 nehod

„Nákladní auta o hmotnosti nad 7,5 tuny způsobila v letošním prvním pololetí 7927 dopravních nehod, z nichž se 1384 stalo v pátek,“ sdělil Pavel Nosek z Ředitelství služby dopravní policie ČR.

Jak navíc ukázaly policejní kontrolní akce, technický stav mnohých nákladních vozidel je skutečně alarmující. Časté jsou zejména závady na brzdách a nesprávně uložený náklad.