Hlavní obsah

Mapa varuje před nebezpečnými silnicemi v Česku

Právo, Hynek Paštěka

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

ČESKÁ REPUBLIKA

Některé z českých silnic jsou bezpečné, jízda po jiných se rovná vysokému riziku. Ústřední automotoklub (ÚAMK) zveřejnil jejich mapu, na které jsou rozlišeny komunikace podle počtu dopravních nehod, které se na nich staly. ÚAMK do budoucna počítá s tím, že bude silnice označovat podobně jako hotely hvězdičkami od jedné do čtyř, přičemž ty nejbezpečnější budou čtyřhvězdičkové.

Článek

„Rizikovou mapu jsme připravovali s využitím statistických údajů mrtvých a těžce zraněných v letech 2003 až 2005. Nyní budeme připravovat další s údaji za rok 2006 až 2007. Bude zajímavé sledovat, zda se v některých úsecích situace zlepšuje, nebo zůstává stejná,“ řekl Právu Pavel Kuchálik z ÚAMK.

Dopravní odborníci zveřejnění mapy nepřeceňují, uznávají ale, že vliv na bezpečnost silničního provozu může mít. „Cokoliv, co může zachránit lidský život, je v oblasti bezpečnosti dopravy pozitivní,“ řekl Právu předseda Asociace autoškol Ondřej Horázný.

Některé silnice jsou lemovány billboardy, které jsou nebezpečně blízko vozovce. (Foto UAMK)

Dopravní expert Stanislav Huml naopak soudí, že pro řidiče taková mapa žádná význam nemá: „Když pojedu třeba do Brna, tak musím stejně jet po dálnici D1. Navíc, na dálnicích se riziková místa neustále mění například v souvislosti se zúženími a podobně. Mapa ale může mít význam pro policii, pro státní správu jako vlastníka komunikací,“ řekl Právu.

Údaje na internetu

ÚAMK do budoucna počítá s hodnocením všech českých silnic podle bezpečnosti hvězdičkami. „Hodnotit se budou dálnice, rychlostní silnice a silnice první třídy. Hotovo by mělo být v rozmezí jednoho roku až dvou let,“ sdělil Kuchálik.

Podobný projekt jako u nás probíhá nyní ve dvaceti evropských zemích a například v Německu nebo ve Španělsku už jsou ukončeny. „Uvědomujeme si, že se spousta smrtelných dopravních nehod stává na silnicích druhé a třetí třídy, ale hodnotit i je by byl kvůli jejich hustotě nadlidský úkol,“ uzavřel Kuchálik.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám