Jen v západních Čechách nevyhověl normám každý desátý vzorek. „Už nyní je počet hříšníků vyšší než za celý uplynulý rok. Ten optimistický trend z loňska bohužel nepokračuje,“ řekl ředitel ČOI pro Plzeňský a Karlovarský kraj Milan Javorský.

Jeho podřízení odebrali za první tři měsíce na území obou krajů jednaosmdesát vzorků benzínu a motorové nafty, z toho osm jich nesplňovalo příslušná kritéria.

„Je to půl na půl. U nafty byl problém v nižším bodu vzplanutí a u benzínu zase vyšší obsah některých prvků, které negativně ovlivňují spalování,“ vysvětlil Javorský. Jak dodal, zjištěné odchylky od normy nejsou zanedbatelné, ale zase nejsou tak výrazné, aby při jednorázovém natankování došlo například ke zničení motoru. „Tady je to riziko při dlouhodobém používání,“ upřesnil Javorský.

Problémy byly u malých stanic

U jakých benzínek konkrétně zjistili inspektoři pochybení, nechtěl Javorský sdělit. „Správní řízení ještě nenabyla právní moci,“ zdůvodnil, proč nechce provinilce specifikovat. Obecně potvrdil, že se jedná o malé čerpací stanice. Kontroly na velkých pumpách nadnárodních společností byly podle Javorského bez závad.

Inspektoři se podle Javorského zaměřili i na čerpací stanice, na které si stěžovali motoristé. „Kontroly byly plánované ale při výběru benzínek jsme vycházeli i z podnětu řidičů. Protože výsledky jsou neuspokojivé, budeme v podobných akcích pokračovat ,“ uzavřel šéf ČOI.

Expert z Ústavu paliv a maziv Vladimír Třebický potvrdil, že pokud má nafta nižší bod vzplanutí, znamená to, že se stává více hořlavou. „Tím může ztratit mazivost a hrozí například poškození vstřikovacího zařízení. U benzínu s těžším podílem dochází zase k horšímu spalování, při kterém se uvolňuje více škodlivých látek nebo v horším případě na něj auto vůbec nejede,“ dodal Třebický. Pochybení zjištěná inspektory ČOI Třebický vysvětlil tím, že například mohlo dojít ke smíchání nafty s benzínem.