Vyplývá to z výsledků průzkumu agentury Factum Invenio uskutečněného v lednu ve spolupráci s Asociací komunikačních agentur (AKA), Českou marketingovou společností a Českým sdružením pro značkové výrobky.

Podle ředitele Factum Invenio Jana Herzmanna již lidé obecně přijímají reklamu jako něco, co je součástí moderního života, jako fenomén, na který si přece jen zvykli, i když z něj nejsou úplně nadšení.

Lidé si na reklamu zvykli, zároveň ale v průzkumu 86 procent lidí uvedlo, že zcela nebo spíše souhlasí s názorem, že reklama lidmi manipuluje. Podle výkonného ředitele AKA Jiřího Janouška ale zároveň neustále stoupá informovanost lidí i jejich skepticismus k reklamním kampaním.

Na druhou stranu díky moderním technologiím mohou firmy stále více získávat informace o zvycích a zálibách svých zákazníků, a tím účinněji reklamu cílit. "Je to souboj o volný čas a o pozornost lidí," podotkl.

Ačkoli 86 procent lidí míní, že reklama lidmi nějakým způsobem manipuluje, jen asi 31 procent lidí si podle svého vyjádření v průzkumu na základě reklamy někdy něco koupilo.

Reklamy v soukromých TV je příliš

Co se týče Novy, podle průzkumu má 83 procent respondentů pocit, že reklamy na největší soukromé televizi je příliš; to je o čtyři procenta více než ve stejném průzkumu na začátku loňského roku. Podle 15 procent lidí je jí přiměřeně, pouze procento míní, že by jí mohlo být více. U Primy má pocit přílišného množství reklamy 76 procent lidí, tedy rovněž o čtyři procenta více než loni. Pětina jej vnímá jako přiměřené, stejně jako u Novy procento míní, že by reklamy mohlo být více.

V případě České televize bez procenta rovná polovina míní, že reklamy je příliš mnoho, což je také o čtyři procenta více než loni. Celkem 46 procent lidí má pocit, že je jí přiměřeně. Tři lidé ze 100 míní, že by reklamy mohlo být více. Na rozdíl od komerčních TV je ale prostor pro reklamu v ČT výrazně omezen zákonem.

U letáků si 69 procent lidí myslí, že jich je ve schránkách moc, čtvrtina považuje množství za přiměřené. U časopisů považuje reklamu za příliš intenzivní 45 procent lidí, což je stejně jako podíl lidí, kteří ji vnímají jako přiměřenou.

Letos také vzrostl počet lidí s negativním přístupem k reklamě v rámci dětských TV pořadů. Celkem 34 procent lidí by ji zakázalo zcela, což je o šest procent více než loni, 36 procent lidí by ji povolilo, ale s omezeními, což představuje nárůst o tři procenta oproti loňsku.