„Už třetím rokem vykazují růst i všechny hlavní ukazatele nákladní dopravy. Cargo loni přepravilo 91,6 miliónu tun nákladu a tržby dosáhly 17,7 miliardy korun, což je meziroční vzestup o 450 miliónů,“ sdělil Právu bývalý generální ředitel Českých drah Josef Bazala, který od 1. února přešel na funci šéfa ČD Cargo.

Díky vyšším tržbám z nákladní dopravy a lepším výsledkům té osobní, kterou nebylo potřeba tolik dofinancovávat, mohou České dráhy konečně masivněji investovat do modernizace nákladního vozového parku.

„Do nákupu 300 nových vozů a kompletní obnovy více než 1300 starších jsme loni investovali 1,5 miliardy Kč. Tyto investice jsou také hlavním důvodem, proč nákladní dopravě klesá účetní zisk,“ informoval Bazala.

V průběhu dvou letech vynaloží ČD Cargo na modernizaci vozového parku další tři miliardy korun. Už letos by se tak měl počet provozuschopných nákladních vagónů zvýšit na zhruba 27 tisíc. „Bez takových investic by postupně docházelo k vybydlování naší firmy. Nemohli bychom dále zvyšovat výkony a posilovat svou pozici na dopravním trhu,“ zdůraznil Bazala.

Zásadní změny v řízení

K tomu, že se České dráhy vymanily ze ztráty, přispěla zejména změna v přístupu managementu k řízení tohoto státního kolosu. „Když jsem před pěti lety přišel do vedení ČD, řešili jsme spoustu problémů, dluhy a nevyrovnané hospodaření. Nebyla žádná koncepce ani dlouhodobý plán. Vypracovali jsme proto střednědobou strategii, obsahující novou obchodní politiku firmy, pořádek v nákladové části a zefektivnění celé řady procesů, až po takové věci, jako je centralizace nákupu,“ vzpomíná na své začátky v top managementu drah Bazala.