Zakázáno bude například dělat na zákazníka dojem, že se bez daného zboží neobejde. Obchodník také nebude smět vyhrožovat, že pokud si spotřebitel nabízené zboží nekoupí, ohrozí tak své podnikání, pracovní místo nebo existenci. Mezi agresivní praktiky ale nebude patřit doručování reklamních letáků a katalogů do poštovních schránek.

Prodejce nebude smět podle novely požadovat peníze za výrobky a služby, které dodal, ačkoli si je spotřebitel neobjednal. Obchodníci už také nebudou smět uvádět nepravdivé prohlášení, že jejich výrobky a služby umějí vyléčit nějakou nemoc, poruchu nebo postižení.

Novela naopak prodejcům umožňuje srovnávací reklamu v případech, kdy srovnává vlastnosti zboží a služeb, které jsou důležité, dají se ověřit a jsou charakteristické. Tímto způsobem budou moci porovnávat i ceny.

Vyhnout se postihu EU

Podle ministra průmyslu a obchodu Martina Římana (ODS) jde o jedinou možnost, jak evropskou směrnici převést do zdejšího práva, aby se Česko vyhnulo případnému postihu Evropské komise.

Někteří obchodníci klamavé či agresivní praktiky na tuzemském trhu stále používají, takže novela by měla posílit ochranu spotřebitelů, uvedlo již dříve Sdružení obrany spotřebitelů ČR (SOS).

Podle viceprezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Zdeňka Juračky se obchodníci podmínkám nového zákona již přizpůsobili a jeho dodržování by jim nemělo působit potíže.

"Zákon byl připravován seriózně a obchodníci s ním byli předem seznámeni. Jsem ale přesvědčený o tom, že se v budoucnu určitě objeví nějaké nové praktiky, které v tom zákoně vyjmenovány nejsou. Obchodníci i zákazníci se neustále vyvíjejí," řekl Juračka.