Výměna informací mezi pojišťovnami tak může být nezávislá na jejich klientech, informovala Česká kancelář pojistitelů (ČKP).

Hlavním cílem databáze škod je zpřístupnění informací mezi pojišťovnami o škodách klienta, který mění pojišťovnu, uvedl ředitel ČKP Jakub Hradec. Dosud totiž někteří motoristé ve snaze vyhnout se tzv. malusu měnili pojišťovnu a nové pojišťovně zapírali, že měli nehodu.

Někteří odborníci míní, že řidiči se po nehodě nyní budou snažit přepsat pojistku na člena rodiny. Podle pojišťoven se jim to však nevyplatí. "Přehlásit auto je možné, ale jen na člověka, který auto nemá, respektive nevyužívá svůj bonus. Navíc je to za poplatky a časově a asi i administrativně náročné," poznamenal mluvčí Kooperativy Marek Vích.

Zavedení databáze podle něj zvýší celkovou spravedlnost v systému. Podle Václava Bálka z České pojišťovny může registr přispět i k vyšší bezpečnosti na českých silnicích, protože všichni řidiči teď budou kvůli hrozbě penalizace muset být ostražitější.

Sankce zřejmě jen u nových smluv

Pojišťovnám se podle Hradce podařilo během pilotního provozu dodat do databáze ČKP přes 96 procent všech historických dat od 1. ledna 2000, kdy byl spuštěn nový systém povinného ručení v ČR. Kancelář neřeší pravidla bonusu či malusu, ta si stanovují jednotlivé pojišťovny samostatně.

Proto také ČKP neřeší, zda pojišťovny při zpětném zjištění nepravdivých údajů, tedy při odhalení dřívější tzv. malusové turistiky, budou či nebudou zpětně přehodnocovat bonus klientů, kteří by spíše měli být konfrontováni malusem, podotkl Hradec.

Údaje z nové databáze se však v naprosté většině nejspíš promítnou pouze do nových smluv. Pojišťovny totiž pravděpodobně nebudou riskovat, že by zpětným vyhledáváním prohřešků a následnými postihy odehnaly klienty ke konkurenci.

Pojišťovny připravily databázi pro systém bonus-malus, aby výměna informací mezi pojišťovnami mohla být nezávislá na jejich klientech. Majitelé vozidel naopak budou moci uplatnit slevu za jízdu bez nehody i při přechodu k jiné pojišťovně. Zatímco bonus činí pět procent za jízdu bez nehody každý rok, výpočet malusu za způsobenou škodu je složitější. V průměru činí stovky korun za nehodu a zpravidla zdraží původní pojistku minimálně o deset procent.

Počet vozů pojištěných v rámci pojištění odpovědnosti za provoz motorových vozidel, takzvaného povinného ručení, činil koncem června 5,84 miliónu. Povinné ručení nabízí v ČR pouze 11 pojišťoven. Některé z nich sazby rozlišují pouze podle obsahu motoru a způsobených nehod, jiné zohledňují také věk či bydliště vlastníka vozu.