Podle odborníků se poptávka přesouvá k větším vozům v nižší střední třídě a k velkoprostorovým autům a terénním vozům, kde jsou letos proti loňsku nárůsty až o polovinu. "Jde o proces stabilizace tuzemského trhu, který bude pokračovat i v dalších letech. Díky zlepšující se ekonomické situaci budeme i nadále pozorovat přesun zájemců o nové vozy k větším a dražším automobilů," řekl tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl.

Na přesun zákazníků k větším vozům reagují výrobci zvýšenou nabídkou větších aut i zvětšováním rozměrů v rámci kategorií. Například nová Škoda Fabia je delší o dva centimetry, vyšší o pět cm a má větší kufr o 40 litrů. Renault Twingo, který přijde na trh v polovině listopadu, je o 17 cm delší než jeho předchůdce, má větší zavazadlový prostor a míří z třídy mini vozů mezi malá auta.

Malé a mini vozy jsou cenově nejdostupnější kategorií aut. Cena nejlevnějších modelů nyní začíná pod 170 000 Kč. Například Hyundai Atos vyjde při nákupu na leasing na 164 900 korun, Fiat Panda na 169 900 Kč. Nové Twingo se v západní Evropě prodává za 7990 eur, tedy asi 223 000 korun. Jeho cenu v ČR firma nezveřejnila, ale podle generálního ředitele pobočky Bernarda Chretiena bude nižší, než u jeho předchůdce. Toho bylo možné pořídit od necelých 200 000 korun.

Nejprodávanějším malým autem je Fabia tuzemské Škody Auto s podílem téměř 46 procent. Na druhém místě je Renault Thalia a na třetím Toyota Yaris, oba s podílem blížícím se pěti procentům.

Nárůst registrací vozidel pokračuje

Podle informací SDA bylo v průběhu ledna až srpna 2007 v České republice poprvé zaregistrováno celkem 126 855 ks nových automobilů v kategorii osobních a lehkých užitkových.

Proti stejnému období roku 2006 je to o 10,44 % (to je o 11 993 ks) více. Nárůst proti roku 2005 je pak 14,13 %. Velký nárůst byl zaznamenán i v ojetých osobních automobilech. Zde se zvýšily registrace proti roku 2006 o 31,78 % na 153 793 ks.