Hlavní obsah

Dálnice se v Česku stavějí příliš draze

Právo, Jiří Novotný

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Síť dálnic a rychlostních silnic se má v České republice do roku 2015 rozšířit téměř o polovinu na dva tisíce kilometrů. Potřeba na to bude přes 600 miliard korun. Pokud se ovšem nepodaří snížit stavební náklady, které jsou v ČR podle Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) neúnosně vysoké.

Článek

Zda se s miliardami na dálnice neplýtvá, zjišťuje hloubková kontrola. Tu NKÚ letos provádí na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), ministerstvu dopravy (MD), i na Státním fondu dopravní infranstruktury (SFDI). Ministerstvo dopravy zase iniciovalo vznik zvláštní odborné komise, která zpracuje odbornou analýzu.

"Vedle odpovědi na otázku, jestli se v ČR dálnice opravdu stavějí draho, by komise měla stanovit jednotkové měrné ceny, z nichž se pak bude při budování dálničních úseků vycházet," řekl týdeníku Profit generální ředitel ŘSD Alfred Brunclík.

Podle studie, kterou pro SFDI vypracovala společnost Mott MacDonald, dosahují v Česku průměrné náklady na jeden kilometr dálnice 350 miliónů korun, ale v Německu a Velké Británii v přepočtu 280 miliónů Kč, a v Řecku či Španělsku dokonce jen 84 miliónů Kč.

Cenový rozdíl není tak velký, tvrdí ŘSD

ŘSD ovšem tvrdí, že cenový rozdíl není ve skutečnosti tak velký. Opírá se přitom o studii společnosti IBR Colsulting, kterou si nechalo vypracovat. Porovnávány byly náklady na stavbu českých dálnic D 11 a D 8 s obdobnými dálničními stavbami v Rakousku, Německu a Slovinsku.

"Zatímco v Rakousku vychází průměrná cena za kilometr dálnice bez tunelů a velkých mostů v mírně zvlněném terénu na 264,472 miliónu korun, na dálnici D 11 v úseku Poděbrady-Hradec Králové je to 221,183 miliónu Kč, a ve Slovinsku se kilometr obdobné dálnice staví v průměru za 180,485 miliónu Kč," sdělil Právu mluvčí ŘSD Jan Hoření.

Přitvrdit kritéria vyhlašovaných tendrů

Společnost IBR Consulting také srovnala náklady na stavbu úseku dálnice D 8 z Ústí nad Labem ke státní hranici a německé dálnice A 17, která se s D 8 propojí. "Ve srovnání s Německem je v ČR o 14 procent levnější stavba velkých mostů, ale o 27 procent dražší cena ražených dálničních tunelů. Celkové náklady na kilometr dálnice v úsecích bez velkých mostů jsou na D 8 v průměru 221,302 miliónu korun a na německé A 17 činí 184,825 miliónu Kč," informoval Hoření.

Výstavbu dálnic v Česku prodražují náklady na projektovou dokumentaci, výkup pozemků, protihlukové bariéry, překlady plynových vedení a terénní úpravy. ŘSD ujišťuje, že výběrová řízení na zhotovitele nových dálničních úseků už bude vypisovat podle přísnějších pravidel. Více se například přihlédne k ceně projektu.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám