Hlavní obsah

Mnozí obchodníci prodávají nekvalitní ovoce a zeleninu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) provedlo již druhý letošní průzkum kvality a dodržování prodejních podmínek při prodeji ovoce a zeleniny. V průzkumu se zaměřilo především na deklarovanou a skutečnou kvalitu ovoce a zeleniny a uvádění země původu zboží. Výsledky byly podobně jako při průzkumu v jarních měsících tristní.

Článek

Stejně jako u předchozího průzkumu dobrovolníci zjistili, že mnozí obchodníci neuvádějí jakost jednotlivých druhů ovoce a zeleniny vůbec, nebo zboží neodpovídá deklarované jakosti. Země původu v mnoha případech také zůstává pro spotřebitele tajemstvím.

"Zarážející je nízká kvalita nabízeného zboží, a to jak dovozové, tak domácí produkce," upozornila mluvčí SOS Ivana Picková. "V Olomouci se naši spolupracovníci setkali dokonce s plesnivými rajčaty a bramborami i nahnilými banány, v Praze s nahnilou mrkví a petrželí - a to v nejednom obchodě. V dalších městech bylo naprosto běžné, že zboží, které se právě nyní sklízí - cibule, mrkev, paprika - bylo zvadlé, vyschlé, případně i nahnilé. Je zarážející, že si obchodníci dovolí takové zboží vůbec nabízet," dodala mluvčí.

Ani na tržištích, jak zjistilo SOS, není situace lepší, alespoň v těch místech, která sdružení navštívilo. Obchodníci nejen že nabízejí ovadlou a nahnilou zeleninu (Brno, Zelný trh - seschlá mrkev, nahnilý česnek a potlučená cibule), ale většinou vůbec neuvádějí původ svého zboží. Není jasné, zda se jedná o zeleninu vypěstovanou v regionu nebo dovezenou ze zahraničí.

SOS dává podnět Státní zemědělské a potravinářské inspekci

"Protože se už jedná o opakované přestupky, dáváme podnět Státní zemědělské a potravinářské inspekci," upozornila mluvčí. "Zároveň ale apelujeme na spotřebitele, aby se bránili na místě přímo v prodejně nebo u trhovce. Není možné, aby inspektoři prošli každý den všechny prodejny v tomto státě. Záleží jen na spotřebitelích, aby se bránili proti špatné kvalitě zboží sami a hlavně ho nekupovali," dodala Picková.

V rámci průzkumu navštívili dobrovolníci dvě desítky kamenných prodejen a stánků na tržištích v Nymburce, Kolíně, Poděbradech, Praze, Českých Budějovicích, Olomouci, Otrokovicích, Vyškově a v Brně.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám