Plyne to ze statistik největších internetových prodejců dovolených, společností Invia.cz a NetTravel.cz.

Na dalších místech jsou Turecko, Egypt, Chorvatsko, Bulharsko a Itálie, ačkoliv se jejich umístění u obou firem mírně liší. U NetTravel je na třetím místě Turecko s 11 procenty. Invia má na třetí pozici se stejným podílem Chorvatsko.

Pět nejoblíbenějších zemí podle Invia.cz
země podíl v procentech
Řecko 24
Tunisko 15
Chorvatsko 11
Egypt 10
Bulharsko 9
Zdroj: Invia.cz

Podle vyjádření marketingového ředitele Invia.cz Michala Tůmy stagnuje zájem Čechů o dovolenou v Chorvatsku. Svou roli podle něj hraje  geografická blízkost a snadné dorozumění, takže mnoho lidí se nebojí navštívit Chorvatsko individuálně bez pomoci cestovní kanceláře. Dalším důvodem je i zvyšující se kupní síla. "Jak roste ekonomická síla Čechů, roste i zájem o dražší dovolené a Chorvatsko tím ztrácí na oblibě," dodal Tůma.

Pět nejoblíbenějších zemí podle NetTravel.cz
země podíl v procentech
Řecko 23
Tunisko 23
Turecko 11
Egypt 10
Chorvatsko 8
Zdroj: NetTravel.cz

Největším skokanem je podle statistik NetTravel Turecko, které meziročně svůj podíl zdvojnásobilo. "Dvojnásobný nárůst sledujeme i u Slovenska, i když stále jde o malý jednoprocentní podíl," doplnila manažerka firmy Barbora Bártová.

Většina prodaných zájezdů je last minute

Většinu zájezdů kupují lidé na internetu tzv. na poslední chvíli. Ve srovnání s loňskem se však podíl prodejů v nabídce last minute snížil podle NetTravel o čtyři procentní body z rovných dvou třetin na 62 procent. To je podle zástupců firmy dáno přesunem poptávky k tzv. first minute, kdy je mnohem širší výběr dovolených. Dalším letošním trendem je rostoucí podíl leteckých zájezdů.

Prodej zájezdů přes internet každým rokem roste. Loni Češi koupili přes internet 15 procent z celkového počtu 1,8 miliónu prodaných zájezdů a tržby za internetové prodeje byly zhruba dvě miliardy korun. Podle odborníků se podíl internetových prodejů letos zvýší na 23 procent a tržby přesáhnou tři miliardy korun.