Nyní je běžné, že cestovní kanceláře či letecké uvádějí při inzerování zájezdu nebo ceny letenky lákavou cenu. Když si ale zákazník službu kupuje, zjistí, že navíc zaplatí ještě tisícový palivový příplatek, pojištění nebo poplatek za vízum. Poplatky přitom zákazník zaplatit musí, nejde o "volitelné" služby, jako například u nadstandardního ubytování.

U cen letenek se mnohdy stává, že na příplatcích lidé zaplatí několikrát více, než činila původně inzerovaná cena letenky.

Firmy jsou za tuto politiku kritizovány, nejčastěji se vymlouvají na to, že zákazník se konečnou cenu nakonec dozví, že jde o reklamu a lidé vědí, že je to částečně nadsázka. A nakonec: dělají to tak prý všichni.

Krok před EU

Evropská unie zavedla směrnici, podle které by se měly firmy férově chovat při uvádění cen výrobků. Co se týká služeb, například právě cestovních kanceláří, chce počkat na nový evropský zákon. Česko chce ale do připravované normy vedle výrobků zakomponovat i služby.

"MF ale nebude čekat na tuto změnu a dílčí úpravou zákona o cenách stanoví jednoznačnou povinnost prodávajícím subjektům podat spotřebiteli předem informaci o celkové ceně za nakupovanou službu, kterou bude muset spotřebitel v případě uzavření smlouvy zaplatit," řekl náměstek ministra financí Ivan Fuksa.

Do kritiky neúplných cen se v posledních dnech s vervou pustilo Sdružení na obranu spotřebitelů (SOS).  Na jednu z největších cestovních kanceláří v ČR, Exim Tours, podalo žalobu právě pro uvádění cen, které se značně lišily od těch, které zákazník nakonec kanceláři zaplatil. [celá zpráva] Společnost se ale brání, zvažuje, že na oplátku zažaluje SOS.

Průzkum: Lidé letence za korunu nevěří

Na téma uvádění neúplných cen při  prodeji letenek provedla v březnu průzkum agentura STEM/MARK. Jen necelá pětina dotázanách věří tomu, že rozhodne-li se člověk takovou letenku koupit, zaplatí se vším všudy za přepravu letadlem slibovanou cenu.

Tři čtvrtiny lidí naopak již při čtení reklamy tuší, že využijí-li nabídku, letenka se jim oproti slibované ceně výrazně prodraží o nejrůznější poplatky. Jde často o mladé lidi do 30 let, pohlaví ani vzdělání vliv na rozdíly v názorech nemá.

Věříte, že zaplatíte za letenku pouhou korunu?
Nevím, nedokáži posoudit 8%
Rozhodně ano 1%
Spíše ano 16%
Spíše ne 7%
Určitě ne 68%
Zdroj: STEM/MARK

Nejčastě při hodnocení podobných nabídek vyjadřují rozhořčení a volí silná slova lidé ve středním věku (45 - 60 let). Naproti tomu mezi mladými do 30 let převládá názor, že se sice nejedná o úplně "košer" nabídku, ale dá se dopředu počítat, že v té lákavé ceně bude nějaký háček.

Jak byste takovou nabídku popsal/a?
Je to férová nabídka 9%
Nepovažuji to za zcela férovou nabídku, ale člověk už dopředu počítá s tím "že za tím něco bude" 42%
Je to klamavá reklama 49%
Zdroj: STEM/MARK