S prototypem ekologického letadla EkoJet přišla společnost easyJet. Ta slibuje, že nový stroj bude až o 25 procent tišší a vydávat o 50 procent méně emisí oxidu uhličitého a o 75 procent méně oxidů dusíku než dnešní nejmodernější letadla boeingů řady 737 a airbusů A320.

Při výrobě nového ekologického letounu budou zohledněny poznatky z výzkumů od předních leteckých konstruktérů a vývojářů z celého světa. Plán na snížení emisí CO2 předpokládá jejich redukci o 15 procent u motorů, o 15 procent díky použití lepší konstrukce trupu letounu a o dalších 10 procent při vylepšení technologii ovládání a designu.

"Letecký průmysl učinil obrovský pokrok ve snižování ekologického dopadu letadel. Dnešní letouny jsou většinou o 70 procent čistší a o 75 procent tišší než jejich předchůdci ze šedesátých let. Nyní plánujeme novou generaci letounů, která nám pomůže emise vydávané letadly minimalizovat," míní generální ředitel easyJet Andy Harrison.

Milióny hybridních aut

Jenže zatímco letadla jsou limity produkce emisí na mezinárodních letech nezatížena, automobily už od druhé světové války jsou legislativně omezeny. V poslední době byly schváleny nejpřísnější limity na CO2, které kdy byly v Evropě nařízeny. Z dnešních průměrných 161 g/km CO2 musí do roku 2012 výrobci snížit produkci tohoto plynu ve svých nových vozidlech na 130 g/km.

Toto radikální snížení radikálně zvýší cenu automobilů, protože si vyžádá další miliardy investic do vývoje a výzkumu. Škoda Auto odhaduje zdražení automobilů o 40 000 až 70 000 korun. [celá zpráva]

Automobilový průmysl tak nabral v ekologii plné obrátky. Jen od Toyoty se po světě prohání po silnicích na jeden milión aut s hybridním motorem, tedy kombinací spalovacího motoru a elektromotoru. [celá zpráva]

Toyota vypočítala, že tyto speciální vozy během posledních deseti let se celosvětově podílely na snížení emisí plynu CO2 přibližně o 3,5 mil. tun v porovnání se stejnou třídou vozů se spalovacím motorem podobné velikosti a výkonu.

Automobilky nespí, ale...

Velké plány mají i konkurenti. Například Nissan loni přišel s tím, že během tří let chce na trh uvést malý vůz s pohonem na elektřinu. [celá zpráva]

Ale jsou zde i další společnosti. Německý Volkswagen hodlá zavést hybridní motory u všech svých modelů, stejně tak i Mercedes-Benz. BMW pokukuje po vodíku, když již nyní prodává automobil spalující toto ekologické palivo v klasickém pístovém motoru. [celá zpráva] Koncern PSA vyvíjí svůj vlastní hybridní pohon a nakoupí i další systém od firmy Bosch. [celá zpráva] A dalších příkladů jsou desítky.

Ačkoli firmy vydávají na vývoj ekologických vozidel extrémní částky (např. jen koncern PSA vydal loni přes 1,3 miliardy eur), k zavedení do provozu to stále nestačí.

Jsou zde například legislativní překážky, nerozvinutý systém tankovacích míst alternativních paliv, špatné povědomí mezi zákazníky a především stále vysoká cena technologií, do jejichž vývoje se investovaly miliardy.