Jak Novinkám sdělila zástupkyně SAS Jana Fučíková, cena "odpustku" závisí na délce letu. Například při zpáteční cestě mezi Skandinávií a kontinentální Evropou, kdy na jednoho cestujícího připadá zhruba 300 kilogramů do ovzduší vypuštěného oxidu uhličitého, stojí kompenzace 4,50 euro (126 korun).

Zákazníci, kteří chtějí odčinit svůj vliv na změny klimatu, si po přihlášení na webových stránkách firmy mohou vybrat projekt, na který přispějí - například na různé projekty trvale udržitelného rozvoje, rozvoj obnovitelných zdrojů energie apod. Pak si zvolí krokem způsob kompenzace (nebo kjótské příspěvky).

Poplatky budou brzy povinné

Možnost dobrovolných plateb je přechodným opatřením do roku 2011, kdy bude letectví zahrnuto do Evropského systému obchodu s emisemi (Emission Trading Scheme). Pak se již žádný cestující platbám za zplodiny nevyhne. Podle ČTK se předpokládá se, že cena letenek vzroste o dvě až devět eur (až 250 korun).

Podle Evropské komise vzrostly emise v letecké dopravě od roku 1990 o 87 procent a nyní představují kolem tří procent veškeré produkce skleníkových plynů na Zemi. Například ten, kdo letí z Londýna do New Yorku a zpět, vytvoří zhruba stejné množství emisí jako průměrný obyvatel EU při vytápění svého domu za celý rok.