"Financování je nastaveno tak, že náklady bude hradit žadatel," řekl ředitel dopravně-správního odboru ministerstva dopravy Vojtěch Kněžínek. Školení budou zajišťovat autoškoly.

Dopravci s novinkou souhlasí, nelíbí se jim však, že by náklady měl nést začínající řidič. Podle nich jde o další bariéru vstupu do oboru. "Těch padesát, šedesát tisíc je poměrně dost na mladého kluka," uvedl zástupce šéfa profesního sdružení dopravců Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř. Dopravním firmám přitom podle odhadů chybí zhruba 20 tisícřidičů.

Dopravci navrhují, aby se do 280 hodin započítávaly i některé předměty na učilištích, odkud se rekrutuje nejvíce řidičů. To zcela neodmítá ani ministerstvo dopravy. "Je možné, že to budou nabízet školy a dotovat stát," řekl Kněžínek. Na školení by mohly podle něj přispívat také úřady práce.

Na nutnosti řidiče dále školit a vzdělávat se obě strany shodují. "I když se říká že je nedostatek řidičů, tak se myslí, že je nedostatek kvalitních řidičů," uvedl Hromíř. Podle Kněžínka školení řidiči přilákají firmám nové zákazníky a stoupne i kredit profese. "Například holandští řidiči jsou nejlépe ceněni v Evropě pro své kvality," podotkl.

Nynější řidiči mohou zůstat klidní

Novela se týká pouze nových řidičů. Ti, co již vlastní řidičský průkaz skupin C a D a jezděním se živí, se dlouhého školení a následného přezkoušení bát nemusejí. Zákon by měl začít platit v lednu 2008, první školení pro nastávající řidiče autobusů se rozběhnou v září, řidiči kamionů se dočkají až o rok později.

Změnu zákona nařizuje evropská směrnice z roku 2003, podle které musejí všechny členské státy EU zapracovat do svého právního řádu povinné zdokonalování profesionálních řidičů.

Povinné školení není v ČR žádnou novinkou, dosud však museli řidiči absolvovat pouze 16 hodin ročně. Toto ustanovení zůstane v zákoně i po novele, 16 hodin se však sníží na sedm a školení nebude končit přezkoušením.