"Naše ministerstvo se s Kapschem v tomto týdnu definitivně shodlo, že pro druhou etapu bude mikrovlnný systém doplněn satelitními prvky. Jeho výhodnost prokázala i analýza nákladů, kterou nám Kapsch předložil," informoval Hanzelka.

Termín není ohrožen, ujišťuje Řebíček

Dohodnuté technologické řešení druhé etapy zašle MD v nejbližších dnech k vyjádření Úřadu pro hospodářskou soutěž (ÚOHS). "Až od něj dostaneme stanovisko, předložíme návrh na zpoplatnění silnic první třídy včetně sazeb ke schválení vládě," informoval Hanzelka. Na dálnicích a rychlostních komunikacích, kde Kapsch loni vybudoval mikrovlnný systém se 172 branami, se mýto v ČR od vozidel o hmotnosti 12 a více tun vybírá od letošního 1. ledna a vyneslo už přes jednu miliardu korun.

Ve druhé etapě bude na zhruba 1200 kilometrech silnic prvních tříd díky hybridnímu systému potřeba postavit pouze 103 bran místo původně plánovaných pěti set. Stavební náklady se tak sníží z 2,7 miliardy na nejméně 2,2 miliardy korun. Stoupnou ale zřejmě provozní náklady.

Ministerstvo dopravy přesto ujišťuje, že celková cena za výstavbu a desetileté provozování mýtného na dálnicích, rychlostních komunikacích a silnicích první třídy nepřesáhne 22 miliard Kč. Tedy sumu zakotvenou ve smlouvě, kterou s Kapschem v březnu 2006 uzavřel tehdejší ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL).

Než se MD dočká stanoviska ÚOHS, uplyne ještě nějaký čas. Na otázku, jestli tedy není ohroženo spuštění mýtného na silnicích první třídy od 1. ledna 2008, odpověděl ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS): "Pro mne je leden 2008 stoprocentním termínem. Jsem přesvědčen, že to Kapsch stihne."

Ministr se bude dohadovat s kraji

MD se už pustilo i do přípravy třetí a čtvrté etapy mýtného, v nichž mají být v budoucnu zpoplatněny silnice nižších tříd.

"Je to ovšem otázka jednání s kraji. Není možné, aby k mýtu přistupovaly rozdílně, některé zavedly mýto, a jiné ne. Muselo by se to uskutečnit plošně," prohlásil Řebíček. Topolánkova vláda slíbila ve svém programovém prohlášení rozšířit už v roce 2008 mýtnou povinnost na všechna nákladní vozidla nad 3,5 tuny. Podle Řebíčka ovšem není jisté, že se tak skutečně stane.

"Je otázkou, zda jít až na 3,5 tuny, jak je tomu v Rakousku, nebo raději po vzoru Německa vybírat nadále mýto pouze od 12 tun hmotnosti vozidel. Budeme o tom diskutovat i s Českou národní bankou," uvedl ministr dopravy.