Carrefour má na Slovensku čtyři obchody, ale ze slovenského trhu odchází. PMÚ posoudila vliv převzetí v hypermarketech, supermarketech a diskontech v Bratislavě, Žilině a Košicích, kde dochází k překrývání aktivit obou společností.

Úřad zjistil, že na těchto trzích má Tesco vedoucí postavení, přičemž Carrefour je jeho největším konkurentem. Na Slovensku nepůsobí tolik řetězců jako v ČR.

"Struktura lokálních trhů, vysoké bariéry vstupu, (...) přesycenost jednotlivých relevantních trhů a absence potenciální konkurence způsobují, že v případě uskutečnění koncentrace by došlo k vytvoření nebo zesílení dominantního postavení podnikatele Tesco," uvádí ve své zprávě MPÚ.

Tesco by tak podle PMÚ nemuselo čelit podstatnější konkurenci a vzhledem ke své ekonomické síle by se mohlo chovat nezávisle ve vztahu nejen k dodavatelům a konkurentům, ale také spotřebitelům.

Verdikt PMÚ zatím není pravomocný a odvolání je možné podat do 15 dnů od doručení rozhodnutí.

Někteří rozhodnutí kritizují, Carrefour se rozmyslí

Verdikt PMÚ se neobešel bez kritiky. "Rozhodnutí přeceňuje pozici Carrefouru na slovenském trhu, nedostatečně analyzuje chování obchodních subjektů, a proto není spravedlivé," podotýká Ľubomír Drahovský z agentury Terno, která se věnuje průzkumu trhu. Drahovský je přesvědčen o tom, že pro Tesco, které má na trhu dominantní pozici, nehraje roli, zda čtyři obchody francouzského řetězce koupí nebo ne.

"Nyní studujeme dopady tohoto rozhodnutí a zvážíme všechny naše možnosti," řekla ČTK mluvčí Carrefouru v Paříži Aurélie Launayová. Jednou z možností je prý i to, že by Carrefour obchody na Slovensku rozprodal po jednom.

Tesco loni na podzim slovenskému antimonopolnímu úřadu navrhlo, že prodá některé provozy.

Podle úřadu ale společnost v návrhu nezohlednila zákonnou podmínku, že by mohla úplně ovládnout obchody Carrefour až po splnění uložených podmínek.