Penta již podle mluvčí Jany Studničkové převedla na státní účet peníze za koupi a nyní čeká na převod akcií. "Celá transakce by měla být dokončena do konce tohoto týdne," řekla mluvčí.

"Prvním naším úkolem bude restrukturalizace společnosti, která zahrnuje zejména navýšení základního kapitálu o zhruba osm miliard korun. Toto umožní uskutečnit další kroky zaměřené na obchod, marketing a provoz," uvedl už dříve spolumajitel Penty Marek Dospiva.

Penta se chce zaměřit na kooperační vývoj a výrobu letadel a leteckých komponentů, výstavbu letiště Vodochody a spolupráci s českou armádou.

Vláda chtěla rychlý prodej, bála se konkurzu

O privatizaci Aera rozhodovala už vláda Jiřího Paroubka, nového majitele ale definitivně vybral až kabinet ODS. Ten dal přednost rychlému prodeji, protože by jinak údajně podniku hrozil konkurz.

V roce 2005 Aero vykázalo ztrátu 1,38 miliardy korun, záporné vlastní jmění firmy navíc tvoří téměř 6,5 miliardy.

Nakonec vláda závod prodala firmě Oakfield. Aero nyní může převzít dceřiná společnost Oakfieldu Tularosa.

O Aero se ucházelo osm společností

O stoprocentní podíl ve státním podniku se přihlásilo osm zájemců. Slovácké strojírny, HTC Holding, Aero Kilcullen Consortium, Benson RPG, Český letecký průmysl, Eco-Investment, Penta a konsorcium firem PPF a J&T. Rozhodující byla nakonec cena, kdy Penta nabídla přes Oakfield necelé tři miliardy Kč. Druhou nejvyšší nabídku podaly PPF a J&T, bylo to ale o 1,2 miliardy korun méně.

Skupina Penta se věnuje restrukturalizaci českých a slovenských firem, které pak prodává investorům. Zaměstnává přibližně 10 000 lidí.

Aero už v minulosti soukromého majitele měla. V roce 1998 schválila vláda kapitálový vstup konsorcia vedeného společností Boeing, po šesti letech se však kabinet vedený ČSSD dohodl s Boeingem na jeho odchodu, nebyl s jeho působením v Aeru spokojený. Za jeho podíl zaplatil stát symbolické dvě koruny.