"Protože ČEZ se ze své pozice dominantního hráče na trhu nemůže podbízet cenami či poskytovat věrnostní programy, rozhodli jsme se dát zákazníkům na výběr. Uspoří například ti, pro které je prvotní cena," uvedl Svoboda.

Podle něj uvedených 120 korun představuje v současnosti snížení ročních nákladů u průměrné domácnosti o víc než dvě procenta. V příštím roce ale lidem elektřina podraží o zhruba osm procent.

Nejnižší paušál by si měli zvolit ti, kteří mají bezproblémové dodávky proudu a dobrou platební morálku. Za případné použití klientské linky pak ale zaplatí 30 korun, při osobní návštěvě zákaznického centra ještě o 20 korun více. Druhý paušál, který obsahuje zdarma veškerou komunikaci se společností ČEZ, zůstane zachován na současné úrovni. Třetí nabídka je pro náročné zákazníky a nabízí i takovou službu, jakou je například poradenství při výběru spotřebičů či zateplení domu. Za to si ale klient připlatí 15 korun měsíčně.

ČEZu ubylo pár zákazníků

Podle zástupců ČEZ firma v posledních několika měsících pocítila silnější odliv zákazníků, a to i u domácností. V září to bylo přibližně 4500 odběratelů. "Není to nijak dramatické, ale konkurence i u domácností startuje," prohlásil Svoboda. V současnosti má ČEZ na tuzemském trhu u domácností a drobných podnikatelů podíl 62,7 procenta. U velkých a středních firem je to necelých 45 procent a za poslední dva roky společnost ztratila 12 procent těchto odběratelů.

Jeden z hlavních konkurentů ČEZ, společnost Pražská energetika, má podobnou zkušenost. "Počty získaných zákazníků se měsíčně pohybují v řádu jednotlivců, počty ztracených maximálně ve stovkách, ale není to ve prospěch ČEZ, ale jiných ,nezávislých obchodníků," konstatoval mluvčí firmy Petr Holubec.

V současnosti se na českém energetickém trhu pohybuje 270 obchodníků s elektřinou. ČEZ, Pražská energetika a společnost E. ON dohromady ovládají kolem 95 procent trhu.