Hlavní obsah

Levné ojetiny vypustí tři čtvrtiny zplodin

Právo, Martin Kavka

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Počet dovezených ojetých vozů ze zahraničí u nás prudce roste. Odborníci si stěžují, že výsledkem liberalizace dovozů je stárnutí vozového parku, špatný technický stav aut a vysoký podíl škodlivých látek vypouštěných do ovzduší.

Článek

Odstranění bariéry osmi let stáří vozu a nutnosti plnit emisní limit Euro 2 v novém silničním zákonu platném od začátku července se nelíbí ani ministerstvu dopravy (MD). Nic s tím ale prý dělat nemůže.

"Netěší nás to, situace dle našeho názoru vyžadovala udržení restrikcí dovozu ještě delší dobu. Ovšem vzhledem k tomu, že uvolnění dovozu je striktní požadavek Evropské komise, nepředpokládáme v brzké době zpřísnění," sdělil Právu Karel Hanzelka z kabinetu ministra.

Ředitel Sdružení automobilového průmyslu (SAP) Antonín Šípek považuje liberalizaci za zbytečný ústupek Evropské komisi. "Dovoz ojetých automobilů je v řadě případů možno považovat za dovoz odpadu, který obsahuje řadu nebezpečných látek," uvedl s tím, že staré vozy ujedou ročně třikrát méně kilometrů než nové, ale na emisích se podílejí už téměř osmdesáti procenty.

Majitele čeká ekologická daň

"Pokud bude zachován stávající trend obměny vozového parku novými auty, což ročně činí čtyři procenta, tak v roce 2010 ojetiny bez katalyzátoru najedou ještě zhruba o polovinu méně kilometrů než dnes, ale na emisích se stále budou podílet více než sedmdesáti procenty," uvedl pro Právo Šípek.

Na koupi starých vozů dovezených ze zahraničí nakonec podle něj doplatí ti, kdo si je pořídili. "Tatáž Evropská komise, která liberalizaci dovozů prosadila, hodlá v členských zemích zavést ekologickou daň na stará vozidla. Tu pak samozřejmě zaplatí právě čeští občané," doplnil.

Ze zhruba čtyř miliónů aut, která jsou zapsána v Centrálním registru vozidel, bylo 41 procent vyrobeno před rokem 1993. Dalších 39 procent vozů je starých šest a více let, pouze dvacet procent aut bylo vyrobeno v roce 2001 a později. Průměrné stáří českého vozového parku je 13,84 roku. Vozů starších čtrnácti let dovezených ze západu je přihlášeno přes šest set tisíc.

Stáří vozového parku v ČR  v %
do 2 let6,43
2-5 let11,5
5-10 let27,23
10-15 let19,25
nad 15 let35,6
zdroj: SAP

MD chce lepší práci STK

Dovozci ojetých vozů přesto soudí, že zelená pro ojetiny starší osmi let je správná. "Je dobře, že byla zrušena hranice stáří vozů," sdělil Právu jeden z nich. "Předtím se sice vozila mladší, ale bouraná auta. Tady se vozy opravily a pustily do světa. To už není potřeba, můžeme přivézt třeba deset let staré auto, ale opravdu v dobrém stavu," dodal.

Situaci by tak zřejmě nejvíce prospěly dobře fungující stanice technické kontroly (STK). O kvalitě jejich práce však má SAP pochybnosti. "Státní dohled není dostatečný a zkouškou v některých z nich úspěšně procházejí i ty vozy, jejichž stav není odpovídající," řekl Šípek.

Selhání jednotlivců připouští i MD. "Kontrolní systém je však neustále zdokonalován," zdůraznil Hanzelka.

Podíl aut starších 10 let v ČR a některých zemích EU v %
Česko60,5
Rakousko33,2
Německo30,6
Nizozemsko28,2
Velká Británie25,7
Irsko13,5
zdroj: SAP

Reklama

Související témata:

Související články

Ceny ojetin přes zimu výrazně klesly

Ceny ojetých automobilů v tuzemských autobazarech přes zimu klesly až o 30 procent. Po dlouhé době znatelně klesaly i ceny ojetých vozů domácí Škody Auto,...

Nové vozy se prodávají méně než ojeté

Dovoz ojetých osobních aut od ledna do května vzrostl o téměř 13 procent na 62 026 vozů. O 11 000 aut tak překonal prodej nových vozů, který ve stejném období...

Výběr článků

Načítám