Hlavní obsah

Umírá víc motorkářů. Je to kvůli svícení?

Právo, Hynek Paštěka

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Do června letošního roku zahynulo na českých silnicích 55 řidičů motorek. To je o 17 (44 procent) víc než za stejné období loňského roku. Odborníci zatím spatřovali příčinu především v mírné zimě, díky níž motorkáři vytáhli své stroje dříve. Nyní se objevil další názor - může za to celoroční svícení, motorkáři přestali být vidět.

Článek

"Stali se neviditelnými. Dříve museli svítit jen oni a byli lépe rozeznatelní. Teď v zrcátku blikne světlo, a řidič to automaticky považuje za auto, udělá nějaký manévr a to se motorkáři může stát osudným," řekl Právu dopravní expert Ivan Kutín.

Sám podle svých slov najezdí tisíce kilometrů ročně a jen letos byl již několikrát blízko kolizi s motorkou právě proto, že ji zaregistroval až na poslední chvíli.

Denní svícení platí v polovině států Evropské unie. O zrušení povinnosti celodenního svícení nyní uvažují v Rakousku.

U nás se o zrušení neuvažuje

Podle rakouské studie potkávací světla aut přitahují příliš pozornost řidičů a tím jsou ve větším ohrožení ostatní účastníci silničního provozu. V Rakousku povinnost svítit i přes den zavedli před dvěma lety a podle odborníků se neosvědčila. Zatím není jasné, zda zůstane v platnosti požadavek svítit po celý den v zimním období.

"Ta studie na první pohled je úplně odlišná od všech ostatních studií, které máme k dispozici a které kdy byly udělány, a pokud mohu mluvit za ministerstvo dopravy, rozhodně neuvažujeme o tom, že bychom zrušili povinnost celodenního svícení," řekl ČT mluvčí českého ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Bývalý šéf středočeských dopravních policistů Stanislav Huml souhlasí s tím, že motorkáři s novelou silničního zákona přišli o výhodu své vyšší viditelnosti. "Celoroční svícení bylo ale zavedeno proto, aby byli lépe vidět všichni, nejen motorkáři. Je tedy možné, že jsou méně vidět, vyšší počet mrtvých motorkářů spatřuji spíše v té mírné zimě, protože začali zkrátka jezdit dřív," řekl Právu Huml.

Motorky jdou na dračku

V úvahu je třeba brát i prudké zvýšení prodeje motocyklů. Za první pololetí letošního roku se u nás prodalo 13 830 strojů, což je o 29 procent více než loni. Podle starších jezdců nyní dorůstá generace osmnáctiletých, pro jejichž rodiče není problém koupit motorku za statisíce.

"Obchody jsou úplně vybrané. Kupoval jsem si nové enduro a musel jsem čekat šest týdnů, než jsem ho dostal," řekl Právu motorkář, který se však věnuje raději jízdě v terénu než na cestách. "Tam nemusím řešit, že mne třeba někdo přehlédne. Když si nabiju v lese, můžu si za to jen já sám," dodal.

Neprůkazný efekt

Dopravní expert Kutín vidí v celoročním svícení nebezpečí i pro řidiče automobilů: "Když jedete v prudkém sluníčku a ještě vám v protisměru do očí svítí reflektory, může podle mne dojít ke krátkodobému oslnění. Když se bavíte s dopravními policisty, řeknou vám, že přibývá čelních střetů, když řidič z nepochopitelných důvodů vybočil ze svého pruhu. Podle mne se to děje právě díky celoročnímu svícení," vysvětlil.

S tím však nesouhlasí primář oční kliniky Nové Butovice Jan Lešťák: "Když jedete v noci, tak se vám rozšíří zornička, aby na sítnici přišlo více světla. Tam k oslnění dojít může. Ve dne je ale zornička zúžená a když potkáte v protisměru auto, to množství světla není tak velké, aby mohlo nějak uškodit."

Kutín nicméně navrhuje, aby bylo povinné celoroční svícení ze zákona odstraněno. "Efekt celoročního svícení je neprůkazný. Stálo by za to zkusit na rok svítit podle starých pravidel a bylo by velmi zajímavé srovnat potom statistiky nehodovosti," řekl. "V Rakousku nechají na každém, zda bude chtít přes den svítit nebo ne. Já jsem třeba svítil již rok před novým zákonem," dodal Huml. Druhým argumentem, proč v Rakousku chtějí povinnost svícení zrušit je vyšší spotřeba aut a vyšší emise CO2.

Reklama

Výběr článků

Načítám