Hlavní obsah

U dálnice D11 se staví záchranářský heliport

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nový heliport vyroste u obce Dobšice u nájezdu na dálnici D11 ve vzdálenosti asi 200 metrů od dálnice. Jeho stavbu, se kterou se už započalo, povolil Úřad pro civilní letectví (ÚCL). Půjde o jeden z prvních dálničních heliportů v Česku.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

„Nejbližší heliport je oficiálně až na letišti v Kolíně. Řekli jsme si, že by bylo dobré, aby někde blízko dálnice a v této oblasti byl aspoň jeden heliport, kde by mohli záchranáři přistát, kdyby se něco stalo,“ řekl ČTK jednatel investorské firmy Araldo Jiří Svoboda. Součástí stavby za 70 miliónů korun bude také nová benzínová pumpa a rychlé občerstvení pro projíždějící.

Foto: David Ryneš, Mapy.cz

„Záchranné vrtulníky nemusí přistávat v obtížných podmínkách přímo na silnici. Zkrátí se časy potřebné pro přepravu pacientů a zvýší šance na jejich záchranu,“ řekl v pondělí Právu mluvčí ÚCL Martin Navrátil.

Většinou na dálnici

Podle mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Niny Ledvinové se s výstavbou heliportů kolem dálnic ale zatím příliš nepočítá. „To neznamená, že bychom nechtěli heliporty stavět, ale nebyli jsme obeznámeni s tím, že by po nás někdo něco takového požadoval,“ vysvětlila Právu mluvčí ŘSD.

Dodala, že vrtulník se záchranáři může v případě nutnosti přistát přímo na dálnici, která je dostatečně široká. „Samozřejmě pouze v části dálnice, kterou policie uzavřela kvůli dopravní nehodě,“ upřesnila mluvčí.

„Pokud při zásahu na D1 potřebujeme vrtulník, policie zastaví dopravu a stroj přistane přímo na dálnici anebo na řadě míst může též přistát na pozemcích v sousedství. Naopak heliport pro tyto účely si neumím představit, při zásahu se přece potřebujeme dostat co nejblíž místu události,“ potvrdil náměstek ředitelky vysočinské záchranky Petr Novotný.

Ani podle mluvčího jihomoravských záchranářů Radka Turina nemá stavba heliportů u jihomoravských dálnic žádné opodstatnění.

„Šířka dvou pruhů a ještě odstavného pruhu bohatě stačí. Může se tak využít bezprostřední blízkosti k nehodě. Heliporty by u nás podle mého názoru neměly moc smysl, protože vrtulník by přistával třeba dvacet kilometrů od místa nehody.

Další na D8

Na teplické dálnici D8 se počítá s výstavbou heliportu na zatím rozestavěném úseku přes České středohoří, konkrétně poblíž tzv. Prackovického tunelu.

„U pražského portálu bude vybudována plocha na přistávání. Místo je na to připraveno,“ řekl Právu František Zukerstein z lovosické pobočky ŘSD.

Svůj heliport má i miliardář Kellner

Letecká záchranná služba (LZS), kterou provozují soukromé letecké společnosti, armáda a policie, má v Česku deset stálých stanovišť – v Liberci, Ústí nad Labem, Ostravě, Jihlavě, Olomouci, Českých Budějovicích, Hradci Králové, Brně, Praze a Plzni. Kromě toho je v Česku zhruba padesát heliportů. Jde o malé letištní plochy, umístěné zejména v blízkosti velkých nemocnic či přímo v nich.

V Česku však existují i desítky malých zpevněných přistávacích ploch pro vrtulníky na soukromých či obecních pozemcích. Ty ÚCL neschvaluje ani neeviduje.

Například nejbohatší Čech, miliardář Petr Kellner má vlastní heliport u své chalupy na Jizerce v chráněné krajinné oblasti Jizerské hory. Zdejší obyvatelé ho za to nekritizují, protože ze svého před časem zaplatil rekonstrukci místní komunikace, kterou používá řada jeho sousedů. Navíc tento heliport mohou využívat i záchranáři horské služby.

V zahraničí jsou heliporty budovány rovněž na lesních mýtinách či na střechách výškových budov.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám