Hlavní obsah

Třetinu žáků zvláštních škol tvoří romské děti, tvrdí ombudsman

– Praha
Novinky, val

Veřejný ochránce práv Pavel Varvařovský seznámil veřejnost s výsledkem výzkumu, jehož cílem bylo zmapovat etnickou příslušnost žáků praktických škol. Z něj vyplývá, že 32 až 35 procent žáků těchto škol jsou Romové.

Foto: Ivan Vilček, Právo

Ilustrační foto

Článek

„Vzhledem k procentu zastoupení tohoto etnika ve společnosti je toto mnohonásobné,“ okomentoval to Varvařovský. Podle něj výsledné procento nemusí být konečné a zcela přesné, nicméně „vždy bude několikanásobně vyšší, než by odpovídalo zastoupení etnika ve společnosti“.

Ombudsman zároveň zdůraznil, že průzkum nemá podporovat snahu o rušení praktických škol. „Byl jsem vyzván peticí, abych toho okamžitě zanechal,“ doplnil. Uvedl ale, že šetření vychází ze zákonného nařízení a jedná se o metodickou pomůcku obětem diskriminace.

Praktické školy jsou často terčem kritiků, kteří namítají, že se do nich děti včleňují právě kvůli etnickému původu, bez ohledu na znalosti. „Právo na vzdělání by mělo být poskytnuto každému a pro speciální školy by měli být vybráni jen ti, kteří tam v souladu se zákonem patří,“ upozornil Varvařovský.

Zmocněnkyně: Je to alarmující

Podle vládní zmocněnkyně pro lidská práva Moniky Šimůnkové jsou výsledky průzkumu alarmující. "Zjištěnými čísly byla většina odborníků velmi překvapena a ukázalo se, že problém je větší, než si řada z nich do té doby myslela. Třetinové zastoupení romských žáků na těchto školách je opravdu nepatřičné a je třeba podniknout všechny možné kroky pro to, aby se tento stav změnil,“ uvedla.

Šimůnková tvrdí, že jsou děti do praktických škol mnohdy vsazovány bez podrobného diagnostikování mentálního postižení, které je podmínkou zařazení dítěte do tohoto typu škol. Ještě častěji prý dochází k tomu, že úředníci zaměňují mentální postižení za sociokulturní znevýhodnění těchto dětí, které vyrůstají v podmínkách sociálního vyloučení.

„Vyčleňování romských žáků z hlavního vzdělávacího proudu má negativní dopad již na počátku jejich vzdělávání a ztěžuje jejich uplatnění na trhu práce i v dalších oblastech. Začlenění těchto žáků do běžných škol je nutnou podmínkou jejich integrace,“ zdůraznila Šimůnková.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám