Hlavní obsah
U nehody zasahovalo mnoho záchranářů Foto: Cropix

Šéf záchranky: Nehody autobusů jsou nejstrašnější, horší už je jenom válka

Nehody autobusů hromadné dopravy patří podle šéfa pražské záchranky Zdeňka Schwarze k nejhorším případům vůbec. Horší by podle něj byla už jen válka. Příčinami takových nehod bývají podle koordinátora BESIP Jaroslava Kučery mikrospánek, technický stav auta či silnice a podle Schwarze i zdravotní problémy řidiče.

U nehody zasahovalo mnoho záchranářů Foto: Cropix
Šéf záchranky: Nehody autobusů jsou nejstrašnější, horší už je jenom válka

Právě mikrospánek mohl být podle silničářů příčinou dnešní havárie českého autobusu v Chorvatsku, při níž zemřelo osm lidí a desítky jich byly zraněny.

Na leteckém záběru českého autobusu, který havaroval v Chorvatsku, je vidět, jak ničivý byl náraz.

Foto: Cropix

"Je to vždycky velice dramatická situace. Autobus je jako skleník, nemá moc bezpečnostních prvků. Někdy nemá ani u všech sedadel bezpečnostní pásy. Většinou to dobře přežijí kufry, ale o ty zas tolik nejde," sdělil Schwarz. Autobus se podle Schwarze obvykle převrátí, vysklí se okna, a cestující pak jimi vypadávají ven.

Následky bývají tragické

Ti, kteří vypadnou z autobusu, podle Schwarze obvykle nepřežijí. A pokud ano, tak mají devastující poranění, jsou rozmačkaní, mají utrhané končetiny. Lidé v autobuse jsou zase v několika vrstvách na sobě, namačkaní pod sedadla a je obtížné je z deformovaného autobusu vůbec dostat. Problémem bývá i příjezd k místu nehody. Pro záchranáře je to většinou poprvé, kdy se s podobnou situací setkávají, a mají z toho doživotní trauma.

Zásah záchranářů na místě nehody

Foto: Cropix

Zdravotníci také musí zajistit dostatečné množství sanitek, které zraněné odvážejí do nemocnice. Operativně se navíc musí rozhodovat, koho odvezou dříve a koho později. "Kterým se stalo nejméně, většinou nejvíc křičí. Lidé obtížně chápou, že se nejprve odvážejí cestující s těžším zraněním," uvedl Schwarz.

Ještě horší situace je podle něj na dálnici, kde se zastaví doprava. Záchranáři se musí postarat o desítky lidí, hlavně o nemocné, ale i o zvířata, která lidé vozí s sebou. Rozvážet se jim musí hlavně voda. Zásobování řidičů uvízlých v koloně bylo obtížné i během odstraňování dnešní nehody v Chorvatsku, kde kolona v silném předprázdninovém provozu dosáhla 18 kilometrů. Podle informací z Chorvatska, vykoupil tamní regionální úřad balenou vodu v širokém okolí, aby měli dobrovolníci Červeného kříže co rozdávat posádkám aut.

Při záchraně nejde o jména

Těžko se také podle Schwarze daří za takové situace informovat příbuzné. Záchranáři se nejprve zajímají o zranění cestujících, a až v poslední řadě o to, jak se jmenují.

Chorvatští záchranáři přepravují zraněné do vrtulníku, který je transportoval do nemocnice

Foto: Cropix

S návratem pacientů do vlasti naopak podle Schwarze není třeba spěchat. "Důvěřoval bych zdravotnictví té země. Prvotní chirurgické úkony zvládne každý chirurg na celém světě," uvedl. "Snad je dobře, že se to stalo na začátku sezóny. Nyní budou cestovní kanceláře dbát více na to, komu svěřují cestující," uzavřel ředitel záchranky.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků