Hlavní obsah

Posudky označily viníky zatopení metra

Novinky, Pavel Blažek
PRAHA

Kriminalisté pražského vyšetřovacího týmu Metro obdrželi všechny znalecké posudky, které mají objasnit příčiny zatopení metra během loňských záplav. Experti dospěli k závěru, že část viny na zatopení mají firmy, které metro postavily a vybavily, odpovědnost je ale i na pražském krizovém štábu a dopravním podniku.

Článek

"Zatopení třetiny metra poškodilo prestiž metra jako bezpečného úkrytu. Veřejnosti si proto dovolím pouze sdělit, že metro bylo, je a bude bezpečné za podmínky, že lidé odpovědní za jeho bezpečnost a za řízení krizových štábů vykonají to, co mají. To znamená, že budou řádně plnit své povinnosti," řekl v úterý Jaromír Otipka, spoluautor znaleckého posudku expertů Generálního ředitelství hasičského záchranného sboru.

Zdůraznil, že více za současného stavu vyšetřování nelze uvést. "Je třeba vyčkat na výsledek vyšetřování. Jsme vázáni mlčenlivostí. Mohu jen říci, že jsme hodnotili organizační stránku, tedy činnost pražského krizového štábu a dalších složek za povodně," vysvětlil Otipka.

Vina stavitelů a údržby metra

Znalec projektové dokumentace a ochranného systému metra upřesnil, že z hlediska viny dodavatelů stavební a technologické části metra spadá větší podíl viny na dodavatele technologie. "Dodavatel stavební části, jíž je společnost Metrostav, zavinil vady porušením projektu, které se podílejí v procentuálním vyjádření viny maximálně čtyřiceti procenty na zatopení zhruba 34 kilometrů tunelů a 17 stanic. Rozhodující vina je na straně dodavatelů technologie, tedy kabelových spojení, budování tratí, protitlakových uzávěrů a podobně. Další díl odpovědnosti mají firmy, které prováděly rekonstrukce a modernizace stanic, technologických zařízení, tratí a ochranného systému metra," řekl v úterý znalec projektové dokumentace.

Uvedl, že dalšími viníky jsou pracovníci údržby metra. "Poukazuji na to, že při opravách stanic metra již tradičně navyšují cenu práce, které měli soustavně konat, ale řádně nekonali, pracovníci údržby metra," poznamenal expert.

Krizový štáb bude v centru pozornosti

Závěry expertů nyní studuje dozorový státní zástupce Drahomír Dráb, který úkol letos převzal po odchodu svého předchůdce Jaroslava Pečenky do důchodu. "Nevylučuji, že bude třeba ještě expertní zprávy ve stavební a technologické části doplnit. Z hlediska vodního zákona a krizového zákona je třeba vyšetřit nakolik a zda vůbec pražská povodňová komise využila zákonných pravomocí neprodleně čelit mimořádnými opatřeními povodni v situaci, kdy povodeň přesahuje povodňové plány," řekl Dráb o dalším směru vyšetřování s tím, že v centru pozornosti bude také činnost vedoucích pracovníků pražského dopravního podniku i odštěpného závodu Metro.

Reklama

Výběr článků

Načítám