Hlavní obsah
Robert Plaga Foto: ČTK

Plaga odmítl Babišův plán na úřední maturity

Ministr školství Robert Plaga (za ANO) nesouhlasí s návrhem premiéra Andreje Babiše (ANO), že by se mělo umožnit udělení úřední maturity plošně všem. S nápadem, že by letos maturanti mohli dostat známky podle průměru za celé studium, a získat tak tzv. úřední maturitu, přišel Babiš minulý týden. Studentům by to podle něj pomohlo zvládnout napětí, kterému čelí kvůli epidemii covidu-19.

Robert Plaga Foto: ČTK
Plaga odmítl Babišův plán na úřední maturity

Předseda vlády tehdy dodal, že zájemci či ti, co by nesouhlasili s výslednou známkou, by si zkoušku mohli udělat podle záměru MŠMT, které jen zrušilo slohové práce z jazyků a prodloužilo čas u didaktických testů. S Babišovým pohledem souhlasí i zástupci středoškoláků ze spolku Česká středoškolská unie (ČSU). Ne tak Plaga.

O jeho odmítavém postoji v pondělí informovala mluvčí ministerstva Aneta Lednová. Resort podle ní připravuje úpravy zohledňující hlavně situaci pracujících studentů.

„Již v lednu, kdy jsme představovali úpravy maturit, jsme jasně řekli, že další možné úpravy budou záviset na vývoji epidemické situace. Vzhledem k tomu, že závažnost situace stále neumožňuje návrat k prezenčnímu vzdělávání, je namístě přistoupit k dalším úpravám. A to zejména s ohledem na další pracovní povinnost žáků vybraných zdravotních a sociálních oborů. Úřední maturita však není správnou a adekvátní cestou,” konstatoval Plaga.

Proti „Babišově maturitě” se postavila i Asociace ředitelů gymnázií, Unie školských asociací CZESHA, Asociace zdravotnických škol, Sdružení učňovských škol, Asociace ředitelů ZŠ, Asociace obchodních akademií, Asociace ředitelů hotelových škol. Za vysoké školy se obdobně vyjádřila i Česká konference rektorů. Školské asociace a spolky uvedly, že o případných úpravách v maturitách by neměl rozhodovat premiér, ale ministr školství s odborníky. Babišův návrh považují za nesystémový a populistický.

S návrhem premiéra nesouhlasí ani Svaz průmyslu a dopravy nebo Unie zaměstnavatelských svazů. I podle vicepremiéra Jana Hamáčka (ČSSD) o tomto jakožto o odborné otázce musí rozhodnout samo ministerstvo školství.

„Zaměstnával jsem 35 tisíc lidí a nikdy jsem se na maturitu neptal. Zeptal jsem se: Máš schopnost učit se novým věcem? Máš schopnost a chceš pracovat? Máš nějaké cíle? Máš nějaké sny? Jsi urputný? Umíš cizí jazyky? Jaké máš zkušenosti, co jsi dělal mimo školu?” vyjmenoval Babiš, co je podle něj při hledání zaměstnání podstatnější než maturita.

MŠMT nechce devalvaci maturity

„Maturitní zkouška je pro každého žáka prvním významnějším výstupem ze vzdělávání, se kterým se setkává ve svém životě. Její nahrazení prostým úředním aktem na základě předchozích studijních výsledků by představovalo nedůvodnou devalvaci role této zkoušky dokládající nejen absolvování středoškolského vzdělání, ale také schopnosti osvojit si potřebné penzum znalostí a dovedností pro její složení,” uvedl šéf školského resortu.

Navzdory značnému výpadku prezenčního praktického vyučování podle něj nelze tuto součást vzdělávání vypustit a nahradit jí prostým formálním uznáním. „Naopak je třeba prodloužit období pro doplnění chybějících praktických dovedností a pro jejich následné ověření zkouškou. Jiný postup by byl nezodpovědný jak vůči žákům samotným, tak vůči jejich budoucím zaměstnavatelům,” prohlásil Plaga.

Navíc pro 2. pololetí tohoto školního roku podle ministerstva platí, že se mají střední školy soustředit primárně právě na přípravu na úspěšné složení maturitní zkoušky.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Související články

Výběr článků