Hlavní obsah

Novela o odpočinku přepracovaných strojvedoucích stále chybí

Právo, Pavel Cechl

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Na nehodách vlaků, k nimž v posledních letech v Česku došlo, má podle odborníků nezřídka podíl i přepracovanost strojvedoucích. Už po sérii vlakových nehod loni o prázdninách se hovořilo o nutné úpravě pravidel pro jejich odpočinek. Změna ale doteď čeká na schválení.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Ilustrační foto

Článek

Příčinou zdržení byla podle úřadů pandemie covidu-19. Vyjednávání o obsahu novely nařízení o pracovní době zaměstnanců v dopravě se rozproudila až letos.

Je to důsledek stavu českých železnic, hodnotí tragickou srážku vlaků Němci

Zahraniční

Aktuálně má ministerstvo práce a sociálních věcí novelu připravenou pro jednání vlády. Kabinet teď ale má prázdniny a termín, kdy novelu projedná, zatím jasný není.

Od ledna?

Novela navrhuje prodloužit délku minimálního nepřetržitého odpočinku mezi směnami strojvedoucích ze současných nejméně šesti hodin na alespoň sedm hodin.

„A to vše za podmínky, že z něho alespoň šest hodin bude moci zaměstnanec strávit spánkem na lůžku,“ uvádí ministerstvo v návrhu.

Foto: HZS Plzeňského kraje

Zničený vagon vlaku

Mezi další změny patří to, že směna během 24 hodin nebude smět překročit délku 13 hodin, v případě režijní jízdy pak 15 hodin.

„V současné době bez limitace této doby může takto trávit strojvedoucí v zaměstnání, také jinak mimo místo bydliště, až 18 hodin během 24 hodin,“ uvádí se v návrhu.

Ministerstvo změnu odůvodňuje tím, že s přibývajícím počtem dopravců a zvyšujícím se počtem spojů vzniká nedostatek počtu zaměstnanců.

Byla to strašná rána, začaly létat věci, popsala cestující srážku v Západním expresu

Krimi

„Vzhledem k těmto okolnostem stoupá míra pravděpodobnosti selhání lidského faktoru, a to například i vlivem nedostatečného odpočinku,“ konstatuje se v materiálu, který by v případě schválení vládou měl platit od ledna.

S návrhem ovšem nejsou spokojeni někteří železničáři. Námitky vyjádřila například Federace strojvůdců ČR.

„Ten návrh je jiný, než si představujeme. Prodloužení doby odpočinku mezi směnami ze šesti na sedm hodin podle nás problém neřeší,“ řekl viceprezident organizace Jaroslav Vincour.

Foto: HZS Plzeňského kraje

Letecký záběr na nehodu

Podle něj jde jen o optické nafouknutí času. Přemístění strojvedoucího na nocležnu a zpět v tom není podle něj příliš zohledněno.

„Já můžu jít klidně hodinu tam a hodinu zpět a zase nebudu odpočatý,“ dodal Vincour s tím, že by mělo být garantováno šest hodin odpočinku na místě, kde bude probíhat.

Návrh podle něj naopak si­tuaci spíše zkomplikuje a přinese zásah do stávající sestavy směn, což je ztíží.

Zasáhne i dopravce

Novela by měla zasáhnout i do praxe dopravců. „Navrhované opatření již nyní dodržujeme. Nemáme nastavenu žádnou směnu, na které by nebyl dodržen odpočinek šest hodin na lůžku, a délka směny s režijní jízdou u nás nepřekračuje patnáct hodin,“ řekl Emil Sedlařík z Leo Expressu.

Firma proto podle něj nepotřebuje navyšovat počty strojvedoucích.

Kolik je tam zraněných? Hýbe se! Hasiči zveřejnili první okamžiky po tragické srážce vlaků

Krimi

RegioJet se pak přizpůsobí poté, co začne novela platit. „U stanovení odpočinku se řídíme platnou legislativní úpravou,“ uvedl jeho mluvčí Aleš Ondrůj.

České dráhy se ke změnám zavázaly už loni, když přislíbily například minimálně šestihodinový odpočinek na lůžku či 45minutovou přestávku po šestihodinové práci.

Letos v dubnu, kdy šla novela nařízení do připomínkového řízení, však pro deník E15 zmiňovaly, že až vstoupí v platnost, budou muset navýšit počet strojvedoucích.

Reklama

Výběr článků

Načítám