Hlavní obsah

Maturity zahrozily. Školy ruší volitelné předměty

Právo, Jiří Mach

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Kurzy keramiky, technické činnosti, film a literatura, domácnost, informatika, míčové hry a různé další volitelné předměty pomalu mizí z nabídky výuky na druhých stupních základních škol. Nahrazují je všeobecně naučné předměty, tedy matematika, čeština a cizí jazyky.

Foto: Milan Malíček, Právo

Matematika, čeština a cizí jazyk budou pro žáky stěžejními předměty.

Článek

Ubývá tak na pestrosti. Školy pro to mají své důvody. Jednak stát v podobě státních maturit a přijímaček na SŠ zvyšuje požadavky na znalosti v základních předmětech, jednak volitelné, zájmové předměty ustupují nově zavedené povinné výuce druhého cizího jazyka.

A také jde o peníze. Na volitelné předměty se děti dělí na menší skupiny, než jsou třídy, a proto je nutné zaplatit víc učitelů. „Posilujeme to, co od nás žáci potřebují, aby uspěli u přijímaček a posléze u maturity, protože zhruba 90 procent žáků od nás odchází na střední školy s maturitou,“ řekl Právu Tomáš Saal, ředitel ZŠ Arbesova v Jablonci nad Nisou-Mšenu.

Narážel tak na fakt, že státní přijímačky na střední školy stojí právě na češtině a matematice. U maturity je povinná čeština a pak je třeba si vybrat mezi matematikou a cizím jazykem. Jenže i oba tyto předměty mají být do budoucna povinné.

Druhý jazyk výhodou

Navíc to jde s maturitou z kopce, u státní zkoušky dospělosti letos opět propadl vysoký počet studentů v testech z matematiky (24 procent). Výrazně se také proti loňsku zvýšil počet propadlíků z češtiny (z 2,8 procenta na 6,5) a cizího jazyka (ze 4,8 na 7,1).

Volitelné předměty nabízejí školy v rámci volných hodin, náplň si mohou svobodně určit.

Výhodou bylo, že se třídy mohly rozdělit do menších skupin, takže bylo více prostoru pro potřeby jednotlivců. „U volitelných předmětů jsou děti v menších počtech, takže si je můžete rozdělit na ty, které potřebují pomoc se základním učivem, a ty, které patří k těm nadaným,“ popsal Saal.

Ale vývoj v poslední době donutil ředitele cvičení z českého jazyka, matematiky, informatiky a sportovní hry zrušit. Počet vyučovaných hodin totiž nelze navyšovat, takže rozhodne-li se ředitel posílit některé předměty, musí jiné ubrat.

Ústup od volitelných předmětů urychlilo také zavedení druhého povinného jazyka na druhém stupni, k čemuž došlo loni.

Podle Národního ústavu pro vzdělávání totiž patřila ČR mezi menšinu zemí EU, která povinnou výuku druhého cizího jazyka ještě neměla. Většinou se zde učila jen angličtina a čeština, která není světovým jazykem.

Také podle zaměstnavatelů je znalost angličtiny nutností. Další cizí jazyk, jako třeba němčina, je velkou výhodou, a to i pro ty, kteří si nedělají ambice na maturitu.

„Z pěti hodin matematiky týdně jsme se vrátili na čtyři, abychom tam mohli zasadit angličtinu, němčinu a ruštinu,“ řekl Právu ředitel ZŠ Štefánikova v Hradci Králové Roman Polda.

Rozhodnutí, které předměty omezit, může být velmi citlivé. Ve škole Jílovská v Praze 4 mají třídy rozděleny na dva typy – s rozšířenou výukou jazyků a matematické.

Volné hodiny tedy byly rozděleny mezi tyto předměty a rušit náhradní hodiny matematiky škola nemohla, protože by přišla o jednu svou specializaci.

Sáhnout proto musela do jiných předmětů, a v tu chvíli se musí rozhodnout, zda se zkrátí výuka zeměpisu, nebo výtvarné výchovy. „My jsme zrušili v devítce informatiku, protože v tomto věku ji děti až tak moc nepotřebují. Když se totiž v roce 2006 vzdělávací plány tvořily, byla informační gramotnost dětí někde úplně jinde,“ přiblížil okolnosti rozhodování Polda.

Ředitelé se raději zbavují volitelných předmětů, protože to pro ně znamená i úsporu. „Když máte hodně volitelných předmětů, tak musíte výuku rozdělit do více hodin, které se musí zaplatit,“ vysvětlil ředitel Saal.

Ubývá pestrosti, zjistila inspekce

Ústup od volitelných předmětů zaznamenala také Česká školní inspekce ve své výroční zprávě.

„Pokračoval trend úbytku pestrosti nabídky volitelných vyučovacích předmětů a snaha o navyšování základní časové dotace pro jednotlivé vzdělávací obory z disponibilní časové dotace,“ uvedla inspekce. Podle ní se podobný trend objevuje i na 1. stupni, kde se posilují čeština a matematika.

Na otázku, zda to je správné, není jednoznačná odpověď. „Tvrdé předměty by měly být v dostatečném počtu hodin odučeny. Dětem se to vrátí na střední škole i v životě,“ uvedl Josef Smetana, ředitel zmíněné ZŠ v Praze 4.

Na druhou stranu by ocenil větší svobodu a víc volných hodin, i když by nechtěl natáhnout čas, který děti tráví ve škole, protože jsou hodně zatěžovány.

Reklama

Výběr článků

Načítám