Hlavní obsah

Ekologové u Ústavního soudu neuspěli proti trase silnice R52

BRNO

Ústavní soud zamítl stížnost ekologických aktivistů z občanského sdružení Nebojsa, které bojuje proti trase rychlostní silnice R52 v úseku Pohořelice-Mikulov krajinou kolem Pálavy. Ekologové v soudním sporu neúspěšně napadli stanovisko, kterým v roce 2005 ministerstvo životního prostředí vyjádřilo souhlas s plánovanou trasou.

Článek

Stanovisko označované jako EIA vydali úředníci ministerstva na základě zákona, který posuzuje vliv staveb na životní prostředí. Pražský městský soud i Nejvyšší správní soud žalobu zamítly s tím, že takováto stanoviska ministerstva nelze napadnout soudní cestou. Podle jejich rozhodnutí může justice přezkoumávat až pozdější úřední verdikty, které mají konkrétní dopad. To nyní svým usnesením potvrdil i Ústavní soud.

Stanovisko označované jako EIA vydali úředníci ministerstva na základě zákona, který posuzuje vliv staveb na životní prostředí. Pražský městský soud i Nejvyšší správní soud žalobu zamítly s tím, že takováto stanoviska ministerstva nelze napadnout soudní cestou. Podle jejich rozhodnutí může justice přezkoumávat až pozdější úřední verdikty, které mají konkrétní dopad. To nyní svým usnesením potvrdil i Ústavní soud.

Stanovisko označované jako EIA vydali úředníci ministerstva na základě zákona, který posuzuje vliv staveb na životní prostředí. Pražský městský soud i Nejvyšší správní soud žalobu zamítly s tím, že takováto stanoviska ministerstva nelze napadnout soudní cestou. Podle jejich rozhodnutí může justice přezkoumávat až pozdější úřední verdikty, které mají konkrétní dopad. To nyní svým usnesením potvrdil i Ústavní soud.Dokumenty EIA napadají ekologové často, přestože soudy zatím nikdy žádnou žalobu nepřipustily. Stanoviska mají totiž podle soudů spíše doporučující ráz. "Smyslem a účelem systému EIA je vybrat řešení, které je z ekologického hlediska nejvhodnější," uvedli ústavní soudci.

Stanovisko označované jako EIA vydali úředníci ministerstva na základě zákona, který posuzuje vliv staveb na životní prostředí. Pražský městský soud i Nejvyšší správní soud žalobu zamítly s tím, že takováto stanoviska ministerstva nelze napadnout soudní cestou. Podle jejich rozhodnutí může justice přezkoumávat až pozdější úřední verdikty, které mají konkrétní dopad. To nyní svým usnesením potvrdil i Ústavní soud.Dokumenty EIA napadají ekologové často, přestože soudy zatím nikdy žádnou žalobu nepřipustily. Stanoviska mají totiž podle soudů spíše doporučující ráz. "Smyslem a účelem systému EIA je vybrat řešení, které je z ekologického hlediska nejvhodnější," uvedli ústavní soudci.

Zatím stále není s konečnou platností rozhodnuto, kudy plánovaná rychlostní silnice z Brna do Vídně povede. Zatímco Ředitelství silnic a dálnic i Jihomoravský kraj prosazují variantu přes Pohořelice a Mikulov, ekologové a představitelé obcí pod Pálavou doporučují využít dálnici D2 přes Břeclav. Stavba komunikace ještě nezačala.

foto: Mapy.cz/Ondřej Lazar Krynek

Ekologové se bojí o pálavské ekosystémy

Přípravy komunikace R52 provází od počátku řada sporů a žalob. V napadeném stanovisku ministerstvo souhlasilo s rozpracováním varianty označované 1x. Podle jihomoravské náměstkyně hejtmana Anny Procházkové (ODS) by úsek dlouhý 23 kilometrů stál asi deset miliard korun. Hotový by mohl být v roce 2014. Ekologové tvrdí, že by silnice porušila cenné ekosystémy pod Pálavou a kolem Novomlýnských nádrží.

Přípravy komunikace R52 provází od počátku řada sporů a žalob. V napadeném stanovisku ministerstvo souhlasilo s rozpracováním varianty označované 1x. Podle jihomoravské náměstkyně hejtmana Anny Procházkové (ODS) by úsek dlouhý 23 kilometrů stál asi deset miliard korun. Hotový by mohl být v roce 2014. Ekologové tvrdí, že by silnice porušila cenné ekosystémy pod Pálavou a kolem Novomlýnských nádrží.

Přípravy komunikace R52 provází od počátku řada sporů a žalob. V napadeném stanovisku ministerstvo souhlasilo s rozpracováním varianty označované 1x. Podle jihomoravské náměstkyně hejtmana Anny Procházkové (ODS) by úsek dlouhý 23 kilometrů stál asi deset miliard korun. Hotový by mohl být v roce 2014. Ekologové tvrdí, že by silnice porušila cenné ekosystémy pod Pálavou a kolem Novomlýnských nádrží."Pálavská krajina v by se po vybudování silnice R52 ocitla v kleštích dvou dálničních těles," řekla po podání žaloby Libuše Obrdlíková ze sdružení Nebojsa.

Přípravy komunikace R52 provází od počátku řada sporů a žalob. V napadeném stanovisku ministerstvo souhlasilo s rozpracováním varianty označované 1x. Podle jihomoravské náměstkyně hejtmana Anny Procházkové (ODS) by úsek dlouhý 23 kilometrů stál asi deset miliard korun. Hotový by mohl být v roce 2014. Ekologové tvrdí, že by silnice porušila cenné ekosystémy pod Pálavou a kolem Novomlýnských nádrží."Pálavská krajina v by se po vybudování silnice R52 ocitla v kleštích dvou dálničních těles," řekla po podání žaloby Libuše Obrdlíková ze sdružení Nebojsa.

Česko a Rakousko mělo v září podepsat finální dohodu o dálničním spojení Brna a Vídně, jehož klíčovou součástí je právě úsek Pohořelice-Mikulov. Ministr zahraničí Karel Schwarzenberg však ministru dopravy Aleši Řebíčkovi neudělil plnou moc a z připraveného podpisu sešlo. Regionální politici to kritizovali. Například náměstkyně hejtmana Procházková mluvila o sabotáži a mezinárodním faux pas.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám