Hlavní obsah

Dobeš: Speciální školy rozhodně nezruším, ale „zoptimalizuji“

Právo, Marek Přibil
Praha

Úřednici Martě Teplé, jež odešla z ministerstva školství, se nelíbilo, že ministr školství Josef Dobeš (VV) chce rušit praktické neboli zvláštní školy. Své výhrady rozeslala v hromadném mailu. Také protestovala proti tomu, aby děti ze sociálně vyloučených lokalit dostávaly přídavky na jídlo, jízdné či mimoškolní aktivity. Dobeš Právu ve středu řekl, že praktické a speciální školy v žádném případě rušit nebude.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Ministr školství Josef Dobeš (VV)

Článek

„Je to nehorázná lež. Praktické školy rušit rozhodně nebudu. To je prostě opravdu nehorázné tvrzení. Naopak tyto školy podporuji, vážím si nesmírně práce zdejších pedagogů, i proto jsem na takové škole zahajoval školní rok,“ řekl Dobeš.

Připustil ale, že všechny typy škol čeká takzvaná optimalizace, tedy zeštíhlení, protože na všechny typy škol podle něj nastupuje méně dětí. „A to se týká i škol praktických a speciálních,“ dodal ministr.

Ale nejen podle Teplé, nýbrž i podle Asociace speciálních pedagogů schválením materiálu Strategie boje proti sociálnímu vyloučení na období 2011–2015, kterou sepsala Agentura pro sociální začleňování v romských lokalitách, vláda destabilizuje systém vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a systém péče o ohrožené děti.

Teplá a asociace míní, že tím, že se prý zruší praktické školy, se v běžných školkách i školách povinně ocitnou romští žáci ze sociálně vyloučených lokalit. Budou tak omezena práva ostatních dětí, upozorňují. Učitelé se jim nebudou údajně moci dostatečně věnovat.

Dobeš: Je právem úředníka odejít

Teplá v souvislosti se svou kritikou vládní strategie na ministerstvu skončila. Dobeš její odchod komentoval slovy: „Úřednice skončila proto, že rozeslala v dopisu text, jehož obsahem jsou slova, že je třeba zastavit fanatismus vlády. Úředník má být loajální, stejně tak já jsem loajální ke svým úředníkům. Pokud se úředník neztotožňuje se svými úkoly, je právem takového úředníka odejít. Pak kritizovat. Nicméně mě opravdu pobouřilo, že úředník ze své pozice veřejně vystoupí s tím, že se nemravnostem vlády musí učinit přítrž. Proto jsme se vzájemně dohodli na ukončení pracovního poměru.“

Co se týká vládní strategie, je podle ministra určena hlavně k vyřešení problematiky Šluknovského výběžku. „Rozhodně není jejím smyslem rušení praktických škol,“ zopakoval.

Speciální pedagogové před strategií varují

Asociace speciálních pedagogů strategii ostře kritizuje: „Materiál je ve své podstatě, byť se to některým nemusí zdát, textem nedemokratické povahy. Preferuje pouze jednu část našich občanů, eufemisticky pojmenovanou se ‚sociálním znevýhodněním‘. A to na úkor všech ostatních, kteří potřebují naprosto stejný zájem a podporu.“

Podobný názor má i lidovecký senátor Jiří Čunek. Právu řekl, že ochrana romské menšiny v Česku podle něj způsobila, že utlačovanou se stala většina. „Strategii bych ale alespoň ocenil v tom, že se něco děje,“ dodal.

Podle asociace návrhy ještě více eskalují již tak vypjatou atmosféru mezi některými skupinami obyvatel. Podle Čunka dojde jen k tomu, že do jedné třídy ve školce bude chodit vedle běžných dětí polovina ohrožených, které potřebují naprosto jiný přístup.

Reklama

Výběr článků

Načítám