Hlavní obsah

Dcera bojuje o život, matka s úředníky

Právo, Ludmila Žlábková
Hradec Králové

Dopravní nehoda odstartovala počátkem podzimu v jedné hradecké rodině dvojí boj – dcera zápasí v nemocnici o život, její matka Jana je v křížku s úřednickou mašinérií.

Foto: Ludmila Žlábková, Právo

Jana Paprskárová tráví každou volnou chvilku v nemocnici u dcery.

Článek

Ukázalo se totiž například, že ty nejdůležitější dopisy, určené jen do vlastních rukou adresáta, jsou podle předpisů České pošty v případě podobného náhlého zranění nedoručitelné. A nepomůže, ani když soud člověku v kómatu určí opatrovníka. Dcera Jany Paprskárové je po dvou měsících od nehody stále v bezvědomí.

„Nejdůležitější je zdraví dcery, proto já, rodina i přátelé s ní trávíme co nejvíc času v nemocnici. Každý den u ní někdo je. Ale musíte začít řešit i praktické věci, včetně placení nájmu, vyřízení nemocenské. Všude, na sociálce, u mobilních operátorů, prostě všude, jsem se setkala s pochopením a ohleduplným jednáním. Narazila jsem až u České pošty,“ začala vyprávět Paprskárová.

KOMENTÁŘ DNE:

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

Dceři přišel poštou doporučený dopis. Matka se vypravila na poštu vybavená všemi doklady. Nechybělo soudní rozhodnutí, že se stala opatrovníkem a je způsobilá za zraněnou provádět právní úkony, ani potvrzení nemocnice, že je dcera hospitalizovaná a není schopna úředních úkonů. Úřednice jí řekla, že když není uvedena na obálce dopisu, písemnost nevydá.

Pošta jako státní organizace sponzoruje třeba tenisový turnaj, ale po mně jako zákazníkovi pak chce takový nehorázný peníz
Jana Paprskárová

Postupují podle svého předpisu

„Pokud je čtenářka soudem stanovenou opatrovatelkou své dceři, tedy má pravomocné rozhodnutí soudu o tom, že může za dceru provádět určité úkony včetně úkonů souvisejících s dodáním zásilek, může za dceru přebírat všechny zásilky s výjimkou zásilek určených do vlastních rukou adresáta,“ potvrdila mluvčí České pošty Marta Selicharová a dodala, že zmocněnci, zákonnému zástupci adresáta, případně zmocněnci zákonného zástupce adresáta však pošta může sdělit odesílatele zásilky.

„Jako soudem stanovený opatrovník si může nechat na svou dceru vystavit též průkaz příjemce,“ dodala mluvčí. „Sdělili mi pouze poštu, kde byla zásilka podána. Podle toho jsem si odvodila, že se zřejmě jedná o dopis z policie s protokolem o závěrech vyšetřování nehody. Vypravila jsem se proto přímo na policii a tam si vše osobně převzala. Dopis jsem nechala ležet na poště,“ uvedla Paprskárová.

Zarazil ji také poplatek 180 korun měsíčně za přeposílání dceřiny pošty na její adresu. „Pošta jako státní organizace sponzoruje třeba tenisový turnaj, ale po mně jako zákazníkovi pak chce takový nehorázný peníz,“ nešetřila kritikou Jana Paprskárová.

„Ceny za dosílání zásilek jsou stanoveny dle Ceníku poštovních služeb a ostatních služeb poskytovaných ČP. Cena 182 korun včetně DPH odpovídá ceně dle ceníku za 1 měsíc dosílaných zásilek. Víme, že čtenářka je v těžké životní situaci, ale bohužel Česká pošta se musí chovat s péčí řádného hospodáře a poplatek prominout nemůže,“ potvrdila Selicharová.

„Vadí mi, že Česká pošta je státní podnik, placený z našich daní, člověku nevyjde vstříc. Co kdyby tam byla soudní obsílka, výzva k placení nějakého dluhu nebo cokoliv, co může vinou nepřevzetí skončit třeba exekucí?“ ptá se matka.

„Já se dovtípila, že to bude asi policie, ale může dojít k nedozírným následkům. Nevím už, jak jinak než na papír od soudu by měla pošta reagovat,“ dodala s tím, že by ráda, kdyby se někdo nad tímto problémem pozastavil a zabýval se jím. „Vždyť určitě nejsem jediná, to se může stát komukoli kdykoli,“ vysvětlila, proč ji napadlo obrátit se na ombudsmanku.

Ombudsmanka nepomůže

„Nám by takový případ nepatřil, protože na začátku je rozhodnutí soudu o opatrovnictví v určitém rozsahu a do rozhodnutí soudů nemůže ombudsman vstupovat. Pak je zde Česká pošta, což není orgán státní správy, aby se na ni vztahovala působnost ombudsmana,“ upozornila mluvčí kanceláře ombudsmanky Iva Hrazdílková. Připojila ale i radu.

„Obecně, pokud má paní všechny doklady, které ji opravňují k převzetí zásilky, měla by se snažit domluvit se na pobočce, protože může jít o nedorozumění. Napřed tedy zkusit jednat s vedoucím pobočky pošty nebo se obrátit i na ombudsmana České pošty.

Pokud by se věc nevyřešila, je možné si na postup pošty stěžovat u Českého telekomunikačního úřadu, který nad ní vykonává dohled. Tento úřad už do působnosti veřejného ochránce práv spadá, takže v případě, že paní nebyla spokojena s tím, jak byla její stížnost vyřízena, s tím už se na nás obrátit může,“ vysvětlila postoj kanceláře ombudsmanky mluvčí.

Reklama

Výběr článků

Načítám