Hlavní obsah

Bez obav, uklidňuje šéf lanovky na Sněžku

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pec pod Sněžkou

Pasažéři čtyřmístných kabinek s konečnou na Sněžce se podle šéfa lanovky z Pece pod Sněžkou Jiřího Špetla podobné tragédie jako na Ještědu obávat nemusejí. „Jde hlavně o naprosto jiný typ lanovky, čímž ale nechci říci, že dráha na Ještěd je víc nebo méně bezpečnější. Je zkrátka konstrukčně jiná. Osobně si něco podobného jako na Ještědu nedovedu představit,“ řekl deníku Právo Špetla.

Foto: Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství, Stavba roku 2014, Novinky.cz

Lanovka na Sněžku

Článek

Kabinky nové lanovky od italské firmy Leitner z Pece na 1 603 metrů vysokou Sněžku nese a zároveň vleče na rozdíl od ještědské pouze jedno lano o průměru 3,8 centimetrů.

Lanovka na Ještěd z třicátých let minulého století, kompletně zrekonstruovaná v roce 1975, využívá technologie trojice lan: nosného, tažného a dodatkového přítažného. „Každá lanovka je unikát, a nelze je srovnávat ani z pohledu náročnosti údržby,“ reagoval prezident Asociace lanové dopravy ČR Jakub Juračka.

Lanovka na Sněžku čelí zvlášť v druhém úseku z Růžové hory leckdy silnému větru, čemuž je konstrukčně přizpůsobena. Kabinky snesou až šedesátikilometrové větrné poryvy.

Mohla to být teoreticky i sabotáž, říká o havárii na Ještědu šéf asociace lanovek

Domácí

„Pokud hrozí vyšší rychlost větru, lanovku vypínáme. Revizi spojenou s defektoskopií lana, což je laicky řečeno rentgenování každého milimetru, děláme každé dva roky. Lano, pokud není některé z vláken poškozené, vydrží po desetiletí,“ popisuje zkušený lanovkář Špetla. Kvůli tragické nehodě z Ještě podle něj kontroly nad rámec stanovených reziví nechystají.

Bezpečnost lanovky na Sněžku letos ještě zvýší technická úprava druhého úseku, při které dojde k odstranění jednoho a prodloužení dalšího sloupu o 2,7 metru. Úpravy odsouhlasené výrobcem, společností Leitner, učiní cestu na Sněžku pohodlnější a lanovkovou konstrukci trvanlivější. Kabiny díky většímu přítlaku lana na sloupové kladky budou lépe odolávat větru.

Nehoda lanovky na JeštědVideo: Aktu.cz

Problém jako na Ještědu nikdy za třiašedesátiletou historii neměla ani předchůdkyně současné lanovky na Sněžku, dvousedačka z chrudimské Transporty v licenci švýcarské firmy Von Roll.

Samotné prasknutí tažného lana by pád lanovky způsobit nemělo, říká inspektor

Domácí

Reklama

Výběr článků

Načítám