Hlavní obsah

Mohla to být teoreticky i sabotáž, říká o havárii na Ještědu šéf asociace lanovek

Michael Polák, Právo, Novinky, Michael Polák

Předsedu Asociace lanových drah Jakuba Juračku zpráva o havárii lanovky na Ještědu zaskočila. „Jsem z toho nešťastný a smutný. Vyhasl mladý život a samotného by mě zajímalo, co se stalo a proč,“ řekl Právu Juračka. Z možných příčin neštěstí nevyloučil i sabotáž.

Foto: ZZS Libereckého kraje

Kabina spadlé lanovky

Článek

„Nikdo to nyní nezmiňuje, ale teoreticky tam mohl hrát roli i faktor sabotáže. Společnost je dnes rozdělená a po covidu se vyrojilo hodně šílenců, takže tady se nedá vyloučit nic. Ale všechno jsou to spekulace a dokud se neuzavře vyšetřování, nemůžeme tvrdit nic,“ řekl předseda lanovkářské asociace.

Samotné prasknutí tažného lana by pád lanovky způsobit nemělo, říká inspektor

Domácí

Nedělní nehodu a její příčiny nyní vyšetřuje drážní inspekce, ale také policie pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti. Na konečné závěry se bude čekat měsíce.

Selhalo tažné lano. Ale proč?

České dráhy, které lanovku na Ještědu provozují, už ale několik hodin po tragédii informovaly, že v neděli na Ještědu selhalo tažné lano. Proč se tak stalo, ale může mít podle Juračky stále mnoho vysvětlení a vyšetřování vedoucí k odhalení přesné příčiny může trvat dlouho.

„Nevíme, jestli se tažné lano roztrhlo, nebo zda kabina spadla a v důsledku toho se to lano přetrhlo. Všechno jsou to jen spekulace. Pokud to nikdo neviděl nebo nenatočil, tak v tuto chvíli nelze říct, co přesně se stalo, a bude si to vyžadovat spoustu expertíz a objasnění potrvá měsíce. Na to nikdo nepřijde za týden,“ míní šéf Asociace lanových drah.

Zřícená lanovka na JeštědVideo: Aktu.cz

Z množiny možných příčin a vysvětlení nevylučuje variantu, že kabina vyjela z nosného lana, po kterém se pohybuje. „Všichni technici vám řeknou, že je to vyloučené. Ale pokud to někdo neviděl, tak ani tuto možnost nelze vyloučit. A pokud ta kabina z nosného lana vyjela, tak samozřejmě přetrhla to tažné lano,“ uvedl Juračka.

Jeho organizace se mimo jiné věnuje vzdělávání pracovníků lanových drah a vydává také osvědčení těm, kteří se zabývají kontrolou lan nebo jejich zaplétáním.

„Normy pro lana jsou u nás velmi tvrdé. Jsou podle mě nastavené tak, že lano se vyřazuje dříve. Ještě by třeba tisíckrát uneslo to, co má unést, ale přesto se vyřadí. Proto si neumím představit důvod, proč by lano prasklo,“ popsal Jakub Juračka.

„České dráhy jsou navíc velký podnik. Tam není důvod, aby se na něčem šetřilo nebo se něco podceňovalo. Tak ani nefunguje myšlení lidí, kteří tam pracují,“ myslí si Juračka.

V Liberci spadla kabina lanovky na Ještěd, zahynul průvodčí

Krimi

V protější kabině vše fungovalo

Pro Právo také popsal, co se mohlo odehrávat v druhé, protivážné kabině, která byla s cestujícími na cestě k vrcholu Ještědu, když se zřítila kabina mířící dolů.

„To je učebnicový případ, jak to mělo zafungovat. Tam automaticky nebo zásahem obsluhy kabiny sepla brzda, která se zasekne do pojezdového lana a kabina zůstane stát. Všechno, co tady mělo fungovat, tak fungovalo na 105 procent, včetně obsluhy. Díky tomu ti lidé přežili,“ dodal Juračka.

Reklama

Související články

FOTO: Tragický pád lanovky na Ještědu

Ve neděli odpoledne se při cestě z Ještědu utrhla jedna kabina lanovky. Jel v ní pouze strojvedoucí, který při nehodě přišel o život. Cestující a strojvedoucí...

Výběr článků

Načítám