Hlavní obsah

O sestřelení letadla by rozhodl ministr obrany

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

V souvislosti s teroristickou hrozbou se opět začalo diskutovat na téma nebezpečí unesených letadel. A jak se bránit, když by se takový stroj stal střelou řízenou přímo do srdce státní moci nebo do vojenských či jaderných zařízení. O případném sestřelení uneseného letadla by rozhodoval ministr obrany.

Článek

"Využití vojenských prostředků k zamezení použití civilního letadla jako nástroje teroristického útoku je v současnosti velmi přísně regulováno a nesmí způsobit ohrožení bezpečnosti letového provozu. K tomuto účelu byla vytvořena funkce národní vládní autority," sdělila Právu Mira Třebická z tiskové služby ministerstva obrany.

Usnesením vlády bylo rozhodnuto, že oprávněnou osobou je ministr obrany, v současnosti tedy nestraník Jiří Šedivý. V případě jeho nepřítomnosti by rozhodl předseda krizového štábu ministerstva obrany, dalším v pořadí je místopředseda krizového štábu, kterým je náčelník generálního štábu Pavel Štefka.

K výkonu funkce jsou rozkazem ministra obrany speciálně připravení důstojníci, kteří jsou oprávněni na základě chování letadla určit, zda je nástrojem možného teroristického útoku.

Piloti mají nacvičené fígly

Na desítky se již počítají tzv. ostré vzlety nových stíhaček Gripen. Jeden z pilotů nedávno Právu popsal, jak to chodí, když civilní letadlo nekomunikuje s řízením letového provozu nebo vybočí z plánované trasy. "Dostaneme pokyn, abychom na takový letoun vystartovali a udělali tzv. identifikaci, my se k němu přiblížíme a zjistíme, že jde skutečně o plánovaný let, že tu nejsou žádné nepřátelské projevy, třeba piloti reagují z kabiny, že mají problém s navigací. Pak letadlo doprovodíme na letiště či do sousedního státu, kde si je přeberou spojenečtí piloti," řekl pilot.

Druhý příklad, který zatím žádný z českých pilotů prý nezažil, se týká stavu ohrožení letounem. "Následuje složitý, ale časově krátký proces, kdy se rozhoduje, co s takovým letadlem dělat. Jaká je míra rizika, zda nejde o únos, jestli jsou tam výbušniny, či zda směřuje na atomovou elektrárnu či na Prahu." V takovém případě musí "národní autorita", která má 24hodinovou službu, dát přímý pokyn pilotům, co mají dělat. "Pilot si může tento pokyn ověřit, pokud je tu nějaká pochybnost. Existují tajné kódy, které fasujeme," popsal pilot.

Ještě než by se nebezpečné letadlo muselo sestřelit, mají piloti nacvičenu sadu donucovacích fíglů, kterými se snaží agresora přinutit přistát či změnit směr. "Můžete mu křížit cestu, můžete udělat např. nějaké krajní manévry, aby se piloti lekli. Jenom když je riziko bezprostřední a je zřejmé, že by toto letadlo zapříčinilo smrt mnoha lidí, může dojít k sestřelení."

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám