Kraj zatím hledá smluvní dopravce pro Teplicko a západní část Českého středohoří. S novými dopravci uzavírá smlouvy do 2. června. Ještě do konce roku chce krajský úřad vybrat v koncesním řízení dopravce pro dotované spoje na dalších pět let.

Franěk ujistil obyvatele Ústeckého kraje, že na většina míst pojedou i od soboty autobusy podle stávajících jízdních řádů. "Na některých místech bude ale stále jezdit příležitostná doprava v podobných časech, jako jezdil DPÚK," uvedl Franěk.

Dopravci si musejí pronajmout nádraží

Kraj nyní soustřeďuje autobusy, které si najal pro případ, kdyby nejely autobusy DPÚK, do oblastí, které nejsou smluvně pokryty. Zastávky nových dopravců budou na místě těch současných. Noví dopravci nyní jednají o pronájmu autobusových nádraží, které spravuje sesterská společnost DPÚK Bus.com.

Na Podbořansku, Žatecku a Chomutovsku bude od soboty zajišťovat dopravu ČSAD Karlovy Vary, na Mostecku a Litvínovsku Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova, v západní části Lounska společnost Kavka Podbořany, ve východní části Lounska a v Dolním Poohří ČSAD Slaný, v okolí Štětí na Litoměřicku a na Šluknovsku ČSAD Semily, na Českokamenicku Dopravní podnik města Děčína a na Ústecku a ve východní části Českého středohoří budou jezdit autobusy firmy Zdar ze Žďáru nad Sázavou.

Odbory dál drží stávkovou pohotovost

Stávková pohotovost řidičů DPÚK a ČSAD Česká Lípa trvá. Právu to v pátek potvrdil předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík s tím, že krizový štáb odborů se snaží na ústeckém krajském úřadu najít kromě hejtmana Jiřího Šulce (ODS) kompetentní osobu, s níž mohou jednat.

"Čekáme i na reakci zastupitelstva Ústeckého kraje, které by mělo zasednout 20. září. Jednáme také mimo Ústecký kraj například s orgány státní správy jako jsou různá ministerstva, která mohou krizovou situaci v dopravě na severu Čech ovlivnit," řekl Pomajbík.

Řidiči zatím nepřestupují

Jeden z nových dopravců, ČSAD Slaný, nabídl, že zaměstná 400 řidičů ČSAD Česká Lípa a DPÚK. "Už nám telefonují a ptají se na podmínky. Můžeme jim dát práci hned, ale nejprve si musí vyřešit pracovněprávní vztahy s bývalými zaměstnavateli," uvedl ředitel firmy Karel Vodička.

Všichni v pátek dotázaní řidiči ale Právu potvrdili, že se zatím nechystají odejít z DPÚK či ČSAD Česká Lípa do společností, které mají tyto dva dopravce na severu Čech nahradit.

"Dám radši přednost seriózní firmě, kde mám alespoň relativní jistotu práce, než jít do jedné ze stovek malých firmiček, kde jsou navíc nepoměrně menší mzdy. To nechci riskovat," řekl Právu v pátek v poledne na ústeckém autobusovém nádraží řidič, který právě přivezl cestující.

Jeho kolega ho doplnil tím, že při setkáních s kolegy, kteří jezdí u menších dopravců, se probírá úplně všechno. "U nich třeba nehrozí založení odborů, je tam neuvěřitelně velká fluktuace lidí, které nahrazují mladí a nezkušení řidiči. Navíc já dneska jezdím do práce autem a kdybych si měl platit benzín a jezdit třeba mimo region, neuživil bych rodinu," tvrdil asi padesátiletý řidič. Ani jeden nechtěl zveřejnit své jméno z obav ze současné situace.

Společnost ČSAD Česká Lípa nebude propouštět několik set řidičů, kteří k firmě v srpnu přešli z její sesterské firmy, Dopravního podniku Ústeckého kraje (DPÚK).

Českolipská firma si chce řidiče udržet i proto, že výpověď smlouvy za strany Ústeckého kraje považuje za neplatnou.

Hejtman stávku nechápe

Hejtman Ústeckého kraje Šulc uvedl, že nechápe, proč ho odboráři stále napadají a obviňují z rozbití autobusové dopravy v kraji. "Vždyť jsem zařídil práci pro 500 řidičů z DPÚK a ČSAD Česká Lípa. Teď už se nemám s odbory o čem bavit, navíc jejich stávka by byla nezákonná," řekl Právu Šulc.

Dodal, že rovněž nerozumí tomu, proč stávkuje DPÚK, když kraj vypověděl smlouvu s ČSAD Česká Lípa.

Paroubek se nabídl jako prostředník

Expremiér a předseda ČSSD Jiří Paroubek se v pátek nabídl, že zprostředkuje jednání DPÚK s představiteli Ústeckého kraje, výkonné moci, popřípadě s dalšími politickými činiteli o komplexním řešení dopravní obslužnosti.

"Já jsem připraven do toho vstoupit. Pokud to členové rady Ústeckého kraje odmítnou, tak je to jejich politická zaslepenost a také odpovědnost, protože já chci skutečně pomoci," řekl Paroubek.

Podle Šulce Paroubkova nabídka přichází pozdě. "V situaci, kdy máme zajištěny nové dopravce a Paroubek už nemá pravomoce, které měl jako premiér, je to deset minut po dvanácté," řekl Šulc.