Od začátku října platí změna zákona o platech ústavních činitelů. Parlamentním funkcionářům dává na výběr - buď si nechají vůz a kartu na 500 litrů benzínu měsíčně (při dnešních cenách kolem 16 tisíc korun) a k tomu vyinkasují "jen" 15 % náhrad na dopravu, anebo budou pobírat plné náhrady, ale vrátí vůz i kartu.

Hrubý měsíční plat předsedů výborů, klubů a delegací činí od 78 400 Kč do 92 600 korun. Kromě náhrad na dopravu ještě pobírají 8100 korun čistého měsíčně na reprezentaci a stravování.

Kováčik si vůz nechal

"Zákon byl motivován politicky a populisticky. Každý ředitel i náměstek ve firmě jezdí služebním autem a je snad předseda poslanců něco míň?" vyjádřil se šéf klubu KSČM Pavel Kováčik. Právu řekl, že podle jeho informací stačí vrátit jen kartu na benzín, a také to tak udělal - vůz i plné náhrady si nechal.

Tento výklad ale popřel vedoucí kanceláře Sněmovny Petr Kynštetr. Ten rozeslal funkcionářům dopis, v němž je na změnu zákona upozornil a vyzval je, aby se rozhodli jen pro jednu z variant. Kováčik připustil, že své původní rozhodnutí podle těchto regulí změní.

Novelu zákona navrhl někdejší šéf rozpočtového výboru, lidovecký šéf Miroslav Kalousek. Dnes mu za to mnozí poslanci i senátoři nemohou přijít na jméno. Ti, kteří se rozhodli vrátit auta, připouštějí, že si budou nuceni pořídit vlastní. Bezplatnou veřejnou dopravu, s výjimkou letecké, totiž využívají politici jen málo.

Komory nemohou vozy prodat

Změna zákona má zásadní háček: umožňuje parlamentním funkcionářům, aby třeba jeden měsíc pobírali plné náhrady na dopravu. Když si ale spočítají provoz, vzdají se většiny náhrad a raději využijí auto s kartou. Sněmovna a Senát tak nebudou moci auta za půl až tři čtvrtě miliónu prodat, ale budou nuceny je dál garážovat, platit všechny pojistky a servis.

"Zákon, jak ho prosadili proti naší vůli poslanci, bohužel umožňuje změnit názor, takže auta musíme držet," řekl Právu šéf Senátu Přemysl Sobotka (ODS).

Podle něj je navíc výklad zákona rozporný, takže na začátku někteří poslanci navrhovali, že vrátí pouze kartu na benzín a ponechají si auta i plné náhrady na dopravu. Tak postupoval právě Kováčik. Nakonec ale obě komory výklad sjednotily.

Služební auta mají ve Sněmovně i Senátu předsedové výborů, klubů a stálých parlamentních delegací. V dolní komoře je to celkem 23 funkcionářů, v horní 13.

Ve Sněmovně již zatím vrátilo auto deset poslanců a stejný počet v Senátu.

Chtěl by auto i s řidičem

Za špatnou považuje změnu zákona také šéf sněmovního školského výboru Walter Bartoš (ODS). Uvedl, že předseda výboru by měl mít k dispozici auto i s řidičem. Sám již služební octavii vrátil. "Raději si koupím vlastní auto a využiji náhrady, je to pro mě výhodnější," řekl Právu.

Kalouskův návrh kritizuje i další z funkcionářů, který si spočítal, že jsou pro něj výhodnější náhrady než auto, šéf zemědělského výboru Ladislav Skopal (ČSSD). Bez služebního auta teď bude více zvažovat, kterých akcí se účastní.

"Nebudu již jezdit na každé otevírání silnice nebo nemocnice, ale pečlivě budu vybírat, zda akce, kam jedu, je ve prospěch zemědělství,", poznamenal Skopal pro Právo.

Kalousek uznal svou chybu

Různý výklad zákona a potíže s držením služebních aut zaskočily Kalouska. "Abych poctivě řekl, nenapadlo mě to," řekl Právu. Dodal ale, že žádnou novelu už nenapíše. Podle něj by to mohla vyřešit až příští Sněmovna.

Kalousek věří, že funkcionáři nebudou každý měsíc měnit svá rozhodnutí a chvíli tak pobírat plné náhrady bez auta, chvíli naopak.

Většina funkcionářů, která již vozy vrátila, tvrdí, že jejich rozhodnutí je definitivní. Kalouskův stranický kolega, šéf parlamentní delegace Josef Janeček však připustil, že pokud by se mu třeba porouchalo jeho soukromé auto, asi by využil služebního.

Kolik berou na dopravu
do 50 km 20 160 Kč
do 250 km 25 200 Kč
nad 250 km 30 240 Kč
(Podle vzdálenosti bydliště poslance a senátora do sídla komory)