Hlavní obsah

Stamiliony nepomohly, lidé na přejezdech umírají dál

Právo, Jiří Novotný

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Na železničních přejezdech v ČR zahynulo loni podle údajů Drážní inspekce 33 lidí, jen o dva méně než v roce 2017. Přitom loni se do vylepšení přejezdů investovalo 814 milionů korun a od roku 2013 už téměř 3,5 miliardy.

Foto: Ondřej Kořínek, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Modernizace přejezdů přesto postupuje poměrně pomalu. A podobné je to s jejich rušením. Jak Právu sdělil Marek Illiaš z tiskového oddělení Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), k 31. prosinci 2018 se celkový počet přejezdů snížil pouze o dvanáct. Zrušeno jich sice bylo 26, ale přibylo 14 nových.

„Nejbezpečnější přitom je, když na trati přejezd není,“ prohlásil v té souvislosti na nedávném setkání s novináři Martin Roedl, ředitel stavební sekce Drážního úřadu. K tomu, aby přejezdů mohlo ubývat rychleji, je podle něj potřebná změna zákona o drahách.

Ze 7858 přejezdů má 1418 závory

„Připravuje se legislativní změna, která má stanovit maximální délku objízdné trasy při zrušení přejezdu. Hovoří se o deseti kilometrech,“ informoval Roedl. Zrušení přejezdu však zkomplikuje život obyvatelům přilehlých obcí i automobilové dopravě. Přijatelnější cestou je tedy modernizace.

Přejezdy vhodné pro modernizaci či zvýšení zabezpečení vytipovává SŽDC ve spolupráci s policií. Většinou se jedná o přejezdy, na kterých se v minulosti stávaly opakovaně dopravní nehody, nebo vybavené nejstaršími typy zabezpečovacího zařízení či pouze výstražnými kříži.

Ke změně zabezpečení došlo loni díky zmíněným investicím na 139 železničních přejezdech. Z celkem 7858 přejezdů má tak teď 1418 závory (meziročně jich přibylo 108). Naopak 3720 přejezdů je označeno pouze výstražným křížem, a ty zbývající mají světelnou signalizaci.

Faktem ovšem je, že drtivou většinu nehod na přejezdech zaviňují řidiči, kteří na ně vjíždějí, i když už bliká červená. Riskování řidičů potvrzuje i Drážní inspekce. Podle ní se na přejezdech vybavených světelným signalizačním zařízením, jichž je zhruba čtvrtina, odehrává takřka polovina nehod.

Foto: Drážní inspekce

Srážka vlaku s náklaďákem na Liberecku

Například letos 22. ledna se v Liberci na přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací střetl osobní vlak s nákladním autem. Zraněn sice nikdo nebyl, škoda však přesáhla 25 milionů. [celá zpráva]

Jen loni došlo na železničních přejezdech k více než 160 střetům vlaků s auty. Ministerstvo dopravy chce proto v chystaném novém bodovém systému postihu neukázněných motoristů pokuty za porušení pravidel na přejezdech přitvrdit.

V návrhu nového bodového systému, který nyní prochází meziresortním řízením, je za vjezd na přejezd přes zákaz uvedena bloková pokuta 5000 korun, ve správním řízení sedm až 25 tisíc korun a šest bodů.

Reklama

Související témata:

Související články

Vlak na Olomoucku smetl auto na přejezdu

Osobní vlak se ve středu odpoledne srazil s osobním automobilem na železničním přejezdu u Odrlic na Olomoucku. Ve vlaku v té době sedělo pět cestujících. Nikdo...

Výběr článků

Načítám