„Za letošních prvních sedm měsíců šetřila v ČR policie celkem 58 776 dopravních nehod, o 599 více než za stejné loňské období. Usmrceno při nich bylo 287 lidí, meziročně o 19 více. Dalších 1304 osob utrpělo těžké a 14 191 lehké zranění,“ sdělil Právu Jan Straka, který má na Policejním prezídiu na starosti statistiku nehodovosti.

Na dotaz, kolik z nehod zavinily za leden až červenec nákladní automobily, Straka odpověděl: „Celkem 6514 nehod, tedy zhruba 12 procent.“

Na vině často kamióny

Tyto nehody jsou často doprovázeny dlouhými kolonami řidičů čekajících, až bude místo nehody kamiónu těžkou technikou uvolněno.

Například 2. srpna zablokovaly dopravu na dálnici D1 u Mirošovic ve směru na Prahu na čtyři hodiny tři havarované kamióny. Polovinu této doby byla dálnice zcela neprůjezdná a pak se jezdilo jen jedním pruhem.

Video

Vážná nehoda na dálnici D1

Tuto hromadnou nehodu způsobil kamión s rumunskou značkou, který po havárii zůstal stát napříč všemi třemi pruhy a narazil do středových vozidel. Z jednoho z havarovaných kamiónů navíc začal unikat olej, který museli z vozovky odstranit hasiči.

Uděláme speciální novelu, abychom ulevili lidem, kteří stojí v kolonách a právem se zlobíDan Ťok, ministr dopravy

O den později, 3. srpna se zase na 13. kilometru dálnice D11 ve směru na Hradec Králové v noci převrátil nákladní vůz. Také zde byla dálnice čtyři hodiny uzavřená.

Video

Převrácený kamión s cihlami

Podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) brání rychlejšímu odstraňování havarovaných vozidel z komunikací nedokonalá legislativa, kterou je třeba změnit.

„Když se stane nehoda nebo se porouchá auto, prvořadou povinností policie i silničářů je záchrana lidských životů a případné odstranění uniklých škodlivin z vozovky. Nikde ale v zákoně není ztráta času lidí stojících v kolonách,“ upozorňuje Ťok.

Ministr chce proto do zákona dát, že správce silnice je povinen odstranit překážející vozidlo a rychle je nechat odtáhnout. „Dosud tuto povinnost má jeho vlastník, a ne silničáři. Uděláme k tomu speciální novelu, abychom ulevili lidem, kteří stojí v kolonách a právem se zlobí,“ ujišťuje Ťok.

Nehoda uzavřela dálnici D7, tvořily se dlouhé kolony

Kolona na D7 letos v dubnu

FOTO: Novinky

Podle Jana Husera, bývalého vedoucího oddělení vzdělávání Centra služeb pro silniční dopravu, by však věci prospěly také častější a hlavně důslednější kontroly řidičů nákladních vozidel. Zaměstnavatelé je totiž nezřídka nutí, aby zboží bylo přepraveno co nejrychleji, a často tak nedodržují zákonem stanovené přestávky v jízdě.

Šoféři se nesoustředí, telefonují i jedí

Řidiči se navíc často plně nesoustředí. Za jízdy telefonují, jedí, někteří se dokonce dívají na televizi. A když se k tomu připočte únava z horka, není divu, že dochází k nehodám kamiónů. Pro motoristy je pak v tropických dnech čekání v koloně zvláště stresující.

„Je to ohromná zátěž. Lidé jsou frustrovaní, protože se chtějí někam dostat. Situace je pro ně velmi nepříjemná a může vést i ke zvýšené agresivitě. Když se kolona konečně rozjede, řidič se většinou snaží dohnat zpoždění a jede vysokou rychlostí nebo nebezpečně,“ uvedl v ČT dopravní psycholog Michal Walter.