Nyní podle dokumentu, který má Právo k dispozici, firma chystá nový způsob - řidičům nabídne, aby ji zapsali jako provozovatele jejich auta. Podle informací Práva se už ale firma dostala do hledáčku policie.

Praktiky této a na ni napojených firem už v minulosti označil Nejvyšší správní soud (NSS) za hyenismus. Firma totiž bez okolků tvrdila, že přestupky spáchal například na smrt nemocný člověk, který těžko mohl v době přestupku sedět za volantem, plné moci a dopisy předávala lidem v Libanonu nebo neplnoleté zmocněnkyni.

Pojišťovna jako provozovatel

„Soudy pod vedením NSS v Brně si s těmito obstrukcemi poradily, přesto to pro ně znamenalo značnou zátěž. Osobně znám řadu podvedených lidí, kterým dokonce hrozila i exekuce, protože jim tyto firmy naslibovaly vyřešení přestupku a místo toho jejich klienti přišli o řidičské průkazy a ještě jim hrozily exekuce za neuhrazené pokuty,“ řekl Právu expert na dopravní přestupky Josef Nekvapil.

Motoristická vzájemná pojišťovna ale nyní už některým klientům nabídla nový postup, tedy aby byla do registru vozidel zapsána jako provozovatel auta. Pokud je provozovatel jinou osobou než vlastník, musí být takto veden právě v registru. Podle právní úpravy je provozovatel tím, kdo vozidlo nemusí vlastnit, ale se souhlasem majitele je fakticky využívá a provozuje. Je to tedy opačný stav, než nabízí pojišťovna.

„Nemáme k vozidlu žádná práva, ta zůstávají vlastníkovi. Avšak veškeré pokuty za jízdy v měřených úsecích či za nesprávné parkování budou doručovány přímo naší společnosti. A v případě neúspěšné obhajoby bude pokuta uložena přímo naší společnosti, protože dle zákona se pokuta ukládá provozovateli,“ láká firma v dokumentu, který má Právo k dispozici.

Podle firmy jsou právě nesprávné parkování či změření automatickým radarem nejčastěji řešené přestupky. Firma slibuje, že se klient nebude muset starat o žádnou poštu či písemnosti a bude mít jistotu, že pokutu nedostane, neboť řízení o přestupku bude vedeno proti provozovateli, nikoli majiteli auta.

„Úřady včetně zákonodárců v minulosti na podobné obstrukce reagovaly např. prodloužením promlčecí doby přestupku až na tři roky, což je ale nesmysl, protože i NSS vydal několik rozhodnutí o tom, že jednoletá promlčecí lhůta je zcela přiměřená. Je na čase, aby se úřady místo nesystémových změn zákona zaměřily přímo na nekalé praktiky takovýchto firem,“ dodal Nekvapil.

Tvoří prý komunitu

Šéf Motoristické vzájemné pojišťovny Petr Kocourek Právu řekl, že klienti jeho společnosti tvoří komunitu. „Je potom logické, že budou-li mít zájem, může jejich vozidla provozovat náš spolek, čímž klientům poskytne větší komfort při řešení přestupků.

„O obcházení zákona se nejedná, neboť provozovatelem je ten, kdo je zapsán jako provozovatel v evidenci vozidel, přičemž není možné, aby provozovatel neměl nic společného s provozováním vozidla, když právní předpis s provozováním vozidla povinnosti naopak spojuje,“ prohlásil.

Kocourek upozornil, že policie už se podnikáním zabývala několikrát. „Úředníci, kterým vadilo to, že najednou musí dělat dokazování, že jejich práce už není tak jednoduchá jako dříve, kdy řidiči pouze oznámili, jakou dostane sankci, na nás podali již minimálně třicet trestních oznámení. Všechna tato trestní oznámení byla odložena s tím, že nedošlo k žádnému porušení zákona,“ dodal.