Hlavní obsah

Leteckou záchranku na Ústecku bude dál zajišťovat DSA

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

Leteckou záchrannou službu bude v Ústeckém kraji i nadále provozovat společnost DSA. Ministerstvo zdravotnictví s firmou podepsalo smlouvu od července do konce roku 2020. Následně by měl službu provozovat stát. Společnost v kraji létá již od roku 2003.

Foto: Ludmila Žlábková, Právo

Vrtulník společnosti DSA

Článek

Hodnota zakázky je asi 168 miliónů korun bez DPH. „Pohotovost bude vykonávána v denním režimu, na základě pokynů operátora zdravotnického operačního střediska, a to sedm dní v týdnu,” uvedla mluvčí resortu zdravotnictví Štěpánka Čechová.

Ve dne vzlétají záchranáři z deseti krajských měst, v nočním režimu pokrývají republiku čtyři vrtulníky z Prahy, Brna, Ostravy a Plzně.

Výběrové řízení na ústecké stanoviště letecké záchranné služby ministerstvo v lednu zrušilo. Důvodem byly nejasnosti týkající se prokazování technických požadavků na vrtulníky.

Vítězem tendru ministerstvo v minulosti vyhlásilo slovenskou firmu Air-Transport Europe (ATE). Kvůli stížnosti konkurenční firmy DSA u antimonopolního úřadu ale nemohlo s vítězem uzavřít smlouvu. V květnu proto vypsalo tendr znovu.

Pokuta za chyby v tendru bude nižší

Obdobný spor se týkal i zakázky na zajištění letecké záchranné služby v Olomouckém kraji, kde rovněž zvítězila ATE. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) v tomto případě vyměřil ministerstvu pokutu 3,75 miliónu korun. Ministerstvo proti rozhodnutí podalo rozklad. Úřad nakonec pokutu snížil na 1,25 miliónu korun.

Podle úřadu se ministerstvo provinilo tím, že v zadávací dokumentaci požadovalo, aby provozovatelé u vrtulníků prokázali plnou certifikaci v kategorii A. Doklady k vrtulníku, s kterým ATE létá a které firma předložila, podle ÚOHS ale plnou certifikaci v kategorii A neprokazují.

„Vybraný uchazeč tudíž požadovanou kvalifikaci v zadávacím řízení neprokázal, přičemž uvedený postup podstatně ovlivnil výběr nejvhodnější nabídky,” uvedl v rozhodnutí už dříve antimonopolní úřad, podle kterého nebyla soutěž férová.

Šest z deseti základen letecké záchranné služby v Česku provozují tři soukromé firmy – slovenská ATE, rakouská Helikopter Air Transport (Heliair) a DSA. Základny v Praze, Plzni, Brně a v Bechyni na jihu Čech zajišťuje armáda a policie.

Po roce 2020 by mohl službu zajišťovat stát. Počáteční investice do vrtulníků by byla asi 1,6 miliardy korun. Koncepci by podle informací ČTK měla vláda projednat ještě do letních prázdnin.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám