Pokud je tedy nyní chodec bez reflexního prvku přistižen, že jde za snížené viditelnosti po krajnici vozovky v místě, kde není veřejné osvětlení, může dostat blokovou pokutu až 2000 korun.  Donedávna policisté těmto chodcům pouze domlouvali a při silničních kontrolách jim zdarma rozdávali reflexní pásky.

KOMENTÁŘ DNE:
Selhání konzervativců – Konzervativci v Evropě i USA
v současnosti houfně přebíhají k nacionalistickému populismu, všímá si v komentáři Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Většina to ignoruje 

Osvěta ovšem příliš účinná nebyla.  Jak na úterní tiskové konferenci sdělil vedoucí oddělení  BESIP ministerstva dopravy Martin Farář, většina chodců tuto novou povinnost ignoruje nebo má reflexní prvky špatně nasazené.  „Od 1. do 24. října zahynulo na silnicích 56 lidí, o tři více než za stejné loňské období. Z toho bylo 13 usmrcených chodců,“ informoval ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.

Přitom pokud je chodec za snížené viditelnosti vybaven reflexním prvkem, zvyšuje se vzdálenost, na kterou je ho řidič schopen rozeznat, až na 200 metrů. A to už dává dostatečný čas na to, aby řidič včas zareagoval a chodci se bezpečně vyhnul. Důvodem, proč byla povinnost nosit reflexní prvky uzákoněna, je skutečnost, že v letech 2012 až 2015 zemřelo na tuzemských silnicích celkem 523 chodců – 303 z nich v noci.

Koupí je bez problémů

„Lidé si mylně myslí, že reflexní prvky musí mít pouze za tmy. Není to ale přesné, protože viditelně označeni musí být i za šera, tedy například za svítání nebo po západu slunce. V mlze je pak vhodné mít s sebou ještě zdroj světla, například elektrickou baterku,“ doporučuje Farář.  Pořídit si reflexní prvky lze například v papírnictvích, prodejnách se sportovními potřebami, často i v supermarketu, v trafice, na poště nebo čerpací stanici.

Cena reflexních pásek je zpravidla mezi třiceti až čtyřiceti korunami. Ještě lacinější jsou v internetových e-shopech, které je nabízejí už od patnácti korun a reflexní vesty pro dospělé od 100 Kč. Nutné je ovšem k tomu připočítat částku za doručení, která je nezřídka vyšší než cena samotného reflexního prvku. Chodcům, kteří nedodrží povinnost danou zákonem, hrozí nejen bloková pokuta.

„Měli by pamatovat i na to, že bez reflexních prvků se vystavují riziku, že budou muset uhradit také část léčebných či dalších nákladů vzniklých v souvislosti s dopravní nehodou,“ řekl Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.