Uvolněné kolo takzvané skříňové sanitky Mercedes Sprinter museli oficiálně pražští záchranáři řešit dvakrát. Jednou v září, kdy naštěstí ve voze seděl pouze řidič, podruhé ve středu 5. října, kdy posádka v plném stavu převážela ženu v ohrožení života. Podle serveru AKTU.cz došlo dokonce o uplynulém víkendu k dalšímu případu. U této sanitky si však řidič povoleného kola údajně všiml a sám závadu včas opravil.

Rozhodne znalec

„V ulici V Holešovičkách došlo k dopravní nehodě, při které se uvolnila zadní dvojmontáž pneumatik (tuplák), která narazila do jednoho stojícího a jednoho jedoucího osobního auta,“ popsal nehodu mluvčí ZZS hl. m. Praha (ZZS HMP) Dominik Horn a dodal: „Ohrožena byla nejen převážená pacientka, ale i řidič sanitky, záchranář a lékař. Ti všichni byli na palubě sanitního vozu. A uvolněná kola hrozila dalším osobám z automobilů, do nichž uvolněné pneumatiky narazily.“

Nehodu, včetně jejích příčin, šetří Policie ČR. Z informací, které máme k dispozici, nelze vyloučit ani cizí zavinění či úmysl.Jaroslav Valášek, náměstek ředitele ZZS Praha

Na místo byla ihned vyslána náhradní sanitka, nicméně předání pacientky do nemocnice se zpozdilo o 12 minut, což by mohlo u vážnějších případů znamenat i smrt.

Po opakovaném excesu bylo i záchranářům jasné, že zřejmě nejde jen o nešťastné náhody. „Záchranka bude podávat trestní oznámení na neznámého pachatele, protože není normální, aby se tatáž závada stala během několika týdnů dvakrát,“ dodal Horn.

„Nehodu, včetně jejích příčin, šetří Policie ČR. Z informací, které máme k dispozici, nelze vyloučit ani cizí zavinění či úmysl. Další náš postup bude vycházet z výsledků vyšetřování policie i vnitřního šetření, včetně trestního oznámení,“ oznámil v pátek náměstek ředitele ZZS Praha Jaroslav Valášek. Policejní vyšetřovatelé, vědomi si společenské nebezpečnosti takového jednání, okamžitě k případu dopravní nehody přibrali znalce.

Plošně jsme rozeslali zprávy všem členům výjezdových skupin, aby před každou jízdou zkontrolovali stav kol.Matěj Hříbal, ZZS Praha

„Nyní záleží na výsledku posudku znalce. Dojde-li skutečně k závěru, že se kolo nemohlo uvolnit technickou závadou, ale manipulovala s ním cizí osoba, zahájí policie úkony trestného řízení,“ popsala redakci postup vyšetřovatelů mluvčí pražské policie Andrea Zoulová.

Kontrolují kola před jízdou

V tuto chvíli záchranáři přijali nadstandardní bezpečnostní opatření, aby nedošlo k dalšímu ohrožení životů pacientů, zdravotníků či kolemjdoucích. „Plošně jsme rozeslali zprávy všem členům výjezdových skupin, aby před každou jízdou zkontrolovali stav kol,“ doplnil na dotaz redakce Matěj Hříbal ze ZZS Praha.

Rovněž redakci Práva potvrdil informace, že skutečně všechny poškozené vozy byly ze stanoviště na Černém Mostě, což také nasvědčuje teorii, že kola sanitky by záměrně mohl poškozovat neznámý sabotér. Ve všech případech šlo o levé zadní kolo, které je takzvaně dvojité, jehož náhodné uvolnění je podle odborníků téměř nemožné.